بیمه آتش سوزی و زلزله

قانون جدید خرید بیمه اجباری ساختمان مسکونی

به تازگی قانون خرید بیمه اجباری ساختمان مسکونی که همان بیمه آتش سوزی است، توسط مجلس تصویب شد. طبق این قانون، از ابتدای فروردین ماه سال 1400، تمامی مالکان ساختمان در سراسر کشور باید برای منزل خود بیمه آتش‌سوزی تهیه کنند. این قانون برای پیشگیری از هزینه‌های سنگین ناشی از آتش‌سوزی، زلزله، سیل و سایر بلایای طبیعی و غیر طبیعی است.

در ادامه بیمه آتش‌سوزی و پوشش‌های آن را به صورت خلاصه برای شما توضیح می‌دهیم و روش خرید بیمه اجباری ساختمان مسکونی را به شکل کامل شرح می‌دهیم تا بتوانید بهترین بیمه آتش‌سوزی اجباری را برای منزل خود تهیه کنید.

بیمه‌های اجباری ساختمان

اتفاق هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و ساختمان‌های اداری و مسکونی هر لحظه ممکن است در معرض حوادث گوناگونی قرار بگیرند. به همین خاطر خرید برخی بیمه‌های ساختمانی برای مدیران و صاحبان اجباری و ضروری است. این بیمه‌ها عبارت است از:

  • بیمه آتش‌سوزی؛
  • بیمه آسانسور؛
  • بیمه حوادث داخل ساختمان؛
  • بیمه حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان یا کارگران؛
  • بیمه سرایت آتش‌سوزی به مکان‌های دیگر.

در ادامه، درباره هرکدام توضیحات لازم را ارائه نمودیم.

بیمه آتش‌سوزی ساختمان
بیمه آتش‌سوزی اجباری ساختمان

پوشش‌ها و الزام خرید بیمه آتش‌سوزی ساختمان مسکونی

بیمه آتش سوزی ساختمان دارای دو نوع پوشش اصلی و فرعی است.

پوشش‌های اصلی

بیمه آتش‌سوزی بدون داشتن هیچ پوشش اضافی، هزینه ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار را جبران می‌کند. علاوه بر جبران هزینه ناشی از موارد گفته شده، شما می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر پوشش‌های اضافی را به بیمه‌نامه‌ی خود اضافه کنید تا منزل خود را در برابر خطرات بیشتری بیمه کنید.

پوشش‌های اضافی (فرعی)

علاوه بر پوشش‌های اصلی، شما می‌توانید با پرداخت حق‌بیمه بیشتر پوشش‌های تکمیلی زیر را به بیمه‌نامه‌ی خود اضافه کنید.

  • زلزله
  • آتشفشان و بلایای طبیعی
  • سیل و طغیان آب
  • ترکیدگی لوله آب
  • خسارت ایجاد شده برای واحد‌های دیگر در اثر خرابی یا آتش‌سوزی واحد بیمه شده
  • طوفان و گردباد
  • سرقت با شکست حرز (در صورتی که اموال را نیز بیمه کرده باشید)
  • خسارات ناشی از برف و باران و بهمن

علاوه بر موارد گفته شده پوشش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به بیمه اجباری ساختمان مسکونی (آتش‌سوزی) اضافه کنید.

الزام خرید بیمه آتش‌سوزی اجباری

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله باعث به وجود آمدن خسارات و هزینه‌های سنگین برای هموطنان شد، مجلس قانون خرید بیمه اجباری ساختمان مسکونی را تصویب کرد.

برای مثال کلان شهر تهران به طور کامل روی گسل قرار دارد و این ریسک خسارات وسیع ناشی از زلزله را افزایش می‌دهد. در استان‌های دیگر نیز ما شاهد زلزله‌های مخربی بودیم که خسارات زیادی برای هموطنان ایجاد کردند. در شهر‌هایی که زیرساخت فاضلاب مناسب نیست، امکان وقوع سیل در اثر بارش زیاد است. ساختمان‌هایی که زمان زیادی از ساخت آن‌ها می‌گذرد یا به هر دلیلی به صورت استاندارد ساخته نشده‌اند، امکان ترکیدگی لوله یا نشست زمین و آسیب به ساختمان و وسایل منزل را دارند.

بیمه آتش‌سوزی اجباری ساختمان مسکونی با وجود داشتن هزینه بسیار کم، تمام این خسارات را پوشش می‌دهد.

بیمه آتش‌سوزی اجباری

 بیمه آسانسور

تمام ساختمان‌های اداری و تجاری بلندبالا نیازمند آسانسور است. باتوجه به تردد زیاد و استفاده مکرر از آسانسور، این وسیله همیشه در معرض خرابی و اتفاقات ناگوار قرار دارد. گیر کردن کابین و ایست میان طبقات، پاره شدن فنر و حتی سقوط کابین، از ریسک‌های مهمی‌ است که جان و مال افراد را تهدید می‌کند. پس در کنار رعایت تمام نکات ایمنی و تعمیر و سرویس به‌موقع آسانسور، مدیر یا مالک ساختمان وظیفه دارد تا برای خرید بیمه حوادث آسانسور اقدام کند.

پوشش‌های مربوط به پرداخت غرامت نقص‌عضو یا دیه‌ فوت ناشی از حوادث آسانسور را بسیاری از شرکت‌های بیمه ارائه می‌کنند. با وجود این بیمه‌نامه می‌توانید خسارت‌های مالی ناشی از خرابی آسانسور‌ را هم دریافت فرمایید.

الزام خرید بیمه آسانسور

آسانسور یکی از خطرناک‌ترین قسمت‌های ساختمان است و درصورت بروز حادثه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورد. بر اساس شواهد و بررسی حادثه، مدیر ساختمان، شرکت سازنده آسانسور، تعمیرکار دستگاه و فردی که در آن سوار بوده می‌توانند مقصر شناخته شوند. در بعضی از موارد هم هر چهار طرف مقصر هستند و دادگاه درصد تقصیرشان را تعیین خواهد کرد. بنابراین داشتن بیمه آسانسور می‌تواند این خسارات را تحت پوشش قرار دهد.

بیمه حوادث داخل ساختمان

یکی دیگر از بیمه‌های اجباری برای ساختمان بیمه حوادث داخل ساختمان است که با نام بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی هم شناخته می‌شود. این بیمه تمامی حوادث ساختمان از مراحل ساخت تا زمان بهر‌ه‌وری را تحت پوشش قرار می‌دهد. در مراحل ساخت و ساز مثل گودبرداری، سفت کاری، اجرای پی یا سیم کشی و لوله‌کشی بیمه مسئولیت، کارفرما را در قبال خسارات واردشده به کارگران تحت پوشش قرار می‌دهد.

پس از ساخت هم اگر در محدوده ساختمان کارکنان و ساکنان یا اشخاص ثالث دچار حادثه یا آسیب شوند، در صورتی که همه اجزای سازه به صورت استاندارد ساخته شده باشد و نکات ایمنی به درستی رعایت شده باشد، بیمه خسارات را جبران خواهد کرد.

الزام خرید بیمه حوادث داخل ساختمان

خیلی از مدیران ساختمانی چون تصوری ندارند از اتفاقاتی که ممکن است در آینده پیش آید، خرید این بیمه را جدی نمی‌گیرند، اما واقعیت این است که حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و حتی بهترین و امن‌ترین ساختمان‌ها هم نیاز به بیمه حوادث ساختمان پیدا می‌کنند. مثلا ممکن است بر اثر سرما سنگ‌های ساختمانی بشکند و بر سر افراد بیفتد و باعث آسیب و یا مرگ آنها شود.

بیمه حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان یا کارگران

اگر مدیر ساختمان هستید، هر کسی با هر عنوانی که در ساختمان مشغول به کار است کارمند شما محسوب می‌شود؛ یعنی اگر برای سرایداران، نگهبانان و کارگران حادثه‌ای رخ دهد، مسئولیت جبران آن با شما خواهد بود. توجه داشته باشید که حتی  مالک ساختمان نباشید و تنها مدیر آن باشید، از نظر قانونی نماینده مالک محسوب می‌شوید و پرداخت غرامت حوادث پیش آمده برای این کارکنان بر عهده شماست.

غرامتِ حوادث یعنی شما باید تمام هزینه‌های پزشکی سرایداران، نگهبانان و کارگران را بپردازید و در صورت فوت، دیه را به خانواده آن‌ها پرداخت کنید و از آن جایی که این مبالغ ممکن است خیلی زیاد باشد، بهتر است به عنوان مدیر ساختمان حتما آینده‌‍‌نگری نموده و بیمه حوادث مرتبط با کارکنان را بخرید.

الزام خرید بیمه حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان یا کارگران

ممکن است سرایدار هنگام نظافت از پله‌ها پرت شده و دچار نقص عضو شود و نگهبان ساختمان بر اثر درگیری با مزاحمان آسیب ببینید و یا حتی فوت کند. اگر در چنین شرایطی مدیر ساختمان بیمه نباشد، خسارت سنگینی را باید پرداخت کند.

بیمه سرایت آتش‌سوزی به مکان‌های دیگر

شاید در خبرها شنیده باشید که بر اثر اتصال برق یا انفجار گاز در یک ساختمان، مکان‌ها و ساختمان‌های اطراف هم دچار آتش‌سوزی شده‌ است. ممکن است آتش به ساختمان‌ها و خانه‌ها، ماشین‎‌ها و کیوسک‌های اطراف سرایت نماید و جان مال ساکنان آن را تهدید کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، از نظر قانونی مسئولیت جبران خسارت با مدیر ساختمان است.

راهکار بیمه‌ای برای جبران چنین خسارت‌هایی، خرید بیمه‌نامه‌ بیمه سرایت آتش‌سوزی به مکان‌های دیگر و یا مسئولیت به تبع حریق است؛ یعنی مسئولیتی که به واسطه‌ سرایت آتش از ساختمان شما به مکان‌های دیگر، برعهده مدیر ساختمان شما گذاشته شده است و با خرید این بیمه می‌تواند خسارات سنگین چنین اتفاقی را تحت پوشش قرار دهد.

الزام خرید بیمه سرایت آتش‌سوزی به مکان‌های دیگر

حوادث آتش‌سوزی تقریبا همیشه غیر قابل پیش‌بینی هستند و میزان گسترش‌شان را هم نمی‌شود از قبل تعیین کرد. شعله‌های آتش به‌راحتی می‌توانند به آتشی غیرقابل کنترل و مهارنشدنی تبدیل شوند. بنابراین بهتر است قبل از وقوع هر حادثه‌ای فکر خرید این بیمه‌نامه باشید.

خرید آنلاین بیمه آتش‌سوزی در سایت ازکی

برای خرید بیمه اجباری ساختمان مسکونی طبق قانون باید با استفاده از قبض برق برای تهیه بیمه‌نامه اقدام کنید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ازکی و وارد کردن اطلاعات لازم (مانند متراژ ساختمان، ارزش لوازم منزل، سال ساخت و …) بیمه آتش‌سوزی از شرکت‌های مختلف را مقایسه کنید و پوشش‌های لازم را به بیمه‌نامه خود اضافه کنید. همچنین شما می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره با همکاران ما در ازکی تماس بگیرید تا شما را برای خرید آنلاین بیمه آتش‌سوزی راهنمایی کنند.

2 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    در قسمت خرید بیمه ساختمان برای پوشش های مثل سرقت با شکست حرز یا ترکیدگی لوله آب پیام با مضمون اینکه نیازمند بازدید و تایید کارشناس بیمه است و تنها در محدوده شهر تهران امکان ‌پذیر است نمایش داده میشود یعنی فرضا ما در تبریز نمیتونیم این پوشش رو داشته باشیم یا فقط از سایت شما نمیتونیم بخریم؟

    1. محمد عزیز سلام
      ما متاسفانه در حال حاضر امکان بازدید بیمه آتش‌سوزی در شهر تبریز را نداریم. می‌توانید از شرکت‌های بیمه در سطح شهر خودتان این بیمه را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا