بیمه خودرو

امن‌ترین ماشین‌ها در بازار ایران کدامند؟

هر یک از ما زمان خرید ماشین به ویژگی‌های مختلف آن فکر می‌کنیم و به دنبال خرید بهترین ماشین متناسب با بودجه خودمان هستیم. اما ایمنی خودرو از همه ویژگی‌ها مهم‌تر است. وسیله‌ای که نقص در ایمنی آن می‌تواند جان خودمان و عزیزانمان را با خطر مواجه کند. در ادامه با ازکی همراه شوید تا امن‌ترین ماشین‌ها در بازار ایران را بررسی کنیم.

لیست امن‌ترین ماشین‌ها در بازار ایران

مزدا 3 جدید و ایمنی به سبک ژاپنی‌ها

این ماشین از سال 1389 توسط گروه بهمن وارد ایران شد. مزدا 3 جدید یا نیو ساخت و از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی اروپا شده است. کروز کنترل تطبیقی،وجود 6 کیسه هوا در کابین، ترمز اتوماتیک، نمایش نقاط کور دید راننده، چراغ جلوی تطبیقی، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط یعنی که سیستم ایمنی ماشین کاملا استاندارد است.

مگان از امن ترین ماشین‌های فرانسوی

خودروی مگان ساخت کمپانی رنو کشور فرانسه است. ماشینی که در کشور ما طرفداران زیادی دارد. مگان توانست با کسب 5 ستاره از موسسه ایمنی اروپا (EuroNCAP) اولین خودروی کاملا ایمن بازار ایران باشد. وجود ترمزهای دیسکی در چهار چرخ، مجهز بودن به سیستم‌های ترمز ABS و EBD و ۲ عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو ایمنی هرچه بیشتر آن را تضمین می‌کند.

سوزوکی گرند ویتارا

در تست تصادف سوزوکی گرند ویتارا که روی مدل ۲۰۰۷ این خودرو انجام شده (نسل فعلی موجود در ایران) است، نتایج قابل قبولی به دست آورد. در بخش محافظت از سرنشین بالغ گرند ویتارا ۴ ستاره یا ۳۰ امتیاز، در بخش محافظت از سرنشین کودک ۳ ستاره یا ۲۷ امتیاز و در بخش محافظت از عابر پیاده ۳ ستاره یا ۱۹ امتیاز کسب کرد. در تست تصادف از جلو سوزوکی ماشین ایمنی است. این ماشین دارای ترمزهای دیسکی خنک شونده، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، کیسه هوای ایمنی ۲ عدد برای راننده و سرنشین، ۲ عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو، ۲ عدد پرده‌ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم ضد سرقت خودرو (ایموبلایزر)، کمربند ایمنی جلو سه نقطه‌ای قفل شونده با قابلیت تنظیم ارتفاع + پیش کشنده و محدود کننده نیرو، ۳ عدد کمربند سه نقطه‌ای قفل شونده عقب و سیستم اتوماتیک قطع سوخت در هنگام تصادف است.

جک S5 با ۵ ستاره ایمنی

خودروی جک اس 5 ساخت چین است و کمپانی کرمان موتورز این ماشین را وارد کشور کرده است. می‌توان ادعا کرد در میان تمام محصولات کمپانی جک، این مدل ایمنی بسیار بالاتری دارد. مدل مونتاژی این خودرو دارای 4 عدد ایربگ برای محافظت از سرنشینان است. همچنین بدنه این خودرو از استحکام و مقاومت بالایی در برابر وارد شدن ضربات برخوردار است. وجود ستون فرمان جمع شونده در طراحی جک S5 باعث می‌شود تا در حین تصادفات راننده کمترین آسیب را ببیند.

تست-امنیت-ماشین بر امن ترین خودروها

هایما S5

هایما S5 توسط موسسه تست تصادف چین (C-NCAP) مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته هر 5 ستاره این موسسه را بدست آورد. از مهم‌تری آپشن‌های امن ترین ماشین چینی باید به داشتن 6 عدد کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم‌های تکمیلی ترمز و پایداری شامل ABS، EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، پایداری الکترونیکی ESP و کنترل کشش TCS اشاره کرد.

چری تیگو 7 از امن‌ترین ماشین‌های ایران

خودرو چری تیگو 7 ساخت چین را نیز می‌توان در دسته ایمن ترین خودروهای بازار ایران دانست. این خودرو محکم‌ترین بدنه را در میان هم‌رده‌های خود دارد و بسیار مستحکم است. دوربین 360 درجه چری تیگو این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کل محیط اطراف را در نظر داشته باشید. چراغ مه شکن هوشمند موجود در این خودرو با هر چرخش فرمان به‌صورت خودکار روشن شده و میدان دید راننده را روشن می‌کند. این مدل چری از ثبات و تعادل بسیار خوبی برخوردار است و به‌خوبی بر روی زمین قرار می‌گیرد. کمپانی سازنده برای این خودرو 6 عدد ایربگ در نظر گرفته تا در تصادفات کمترین خطر، سرنشینان را تهدید کند.

کیا سراتو

سراتو ساخت کشور کره است و در بازار ایران هم مونتاژ کشور کره و هم شرکت سایپا به فروش می‌رسد. خودرویی که در فهرست امنترین ماشین های بازار ایران قرار می‌گیرد. بدنه مستحکم این خودرو نکته قوت آن در ایمنی آن محسوب می‌شود. برای این خودرو ترمز ضد قفل ABS و ترمز کمکی EBD در نظر گرفته شده است. در طراحی مدل جدید این خودرو ستون‌های مستحکم‌تری استفاده شده تا به هنگام بروز تصادفات مقاومت بیشتری داشته باشد.

رنو تلیسمان

تلیسمان ساخت کشور فرانسه است و از بهترین محصولات کمپانی رنو محسوب می‌شود. این خودرو دارای 6 کیسه هوای جانبی و پرده‌ای است که سلامت سرنشینان را به هنگام تصادفات تا حد زیادی تضمین می‌کنند. وجود سنسور محدودکننده سرعت نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت این خودرو است. سیستم کنترل پایداری رنو تلیسمان نیز به‌خوبی کار می‌کند و تعادل آن را حفظ می‌کند.

امن‌ترین ماشین‌های تولید داخل

متاسفانه ماشین‌های داخلی ایمنی پایین‌تری دارند و با استاندارد‌های قدیمی‌تری تولید می‌شوند. هرچند سازنده‌های داخل هم برای بالا بردن استانداردهای خود تلاش می‌کنند و تازه‌ترین تولید‌های آن‌ها نسبت به محصول‌های قدیمی‌تر ایمنی بیشتری دارند.

تارا، جدیدترین محصول ایران‌ خودرو

جدید‌ترین محصول شرکت ایران خودرو نسبت به سایر محصولات این شرکت بیشترین ایمنی را دارد. استاندارد حفاظت از عابر پیاده، سیستم ترمز ضد قفلABS ،EBD ، HSA، ESC ،TCS ،TPMS، استفاده از ورق‌های دوفازی با استحکام بالا، سیستم قطع سوخت خودکار و برخورداری از سه کمربند سه نقطه‌ای برای ایمنی تمامی سرنشینان عقب خودرو تارا را به یکی از امن‌ترین ماشین‌های داخلی تبدیل کرده است.

شاهین سوگلی محصولات سایپا

شاهین که از نظر ایمنی با تارا رقابت می‌کند محصول شرکت سایپا است. برای ایمنی هرچه بیشتر این ماشین بدنه این خودرو از جنس فولاد با استحکام شاخته شده که ایمنی آن را تا حد بسیار زیادی بالا برده است. شاهین را می‌توان ایمن ترین خودروی ملی دانست. این خودرو توانسته در تست‌های ایمنی بین‌المللی سربلند بیرون آید و امتیاز قبال توجهی کسب کند. شاهین به هنگام وارد شدن ضربه می‌تواند تعادل خود را به‌خوبی حفظ کند و همچنین ستون‌ها و سقف آن نیز دارای ثبات و استحکام بسیار خوبی هستند. این عوامل باعث شده‌اند تا شاهین به بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت تبدیل شود.

فراموش نکنید که هرچقدر ایمنی ماشین شما بالا باشد،‌ متاسفانه باز هم امکان تصادف و رسیدن خسارت به آن وجود دارد. به خصوص که برای ماشین‌های ایمن‌تر با قیمت بالاتر این خسارت‌ها بیشتر هم می‌شوند. به همین دلیل بعد از خرید ماشین، خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای آن را فراموش نکنید.

سوالات متداول

1. چرا ایمنی خودرو مهم‌ترین ویژگی در زمان خرید ماشین است؟
ایمنی خودرو به دلیل تأثیر مستقیم بر جان و سلامت راننده و سرنشینان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خودروهایی با سیستم‌های ایمنی پیشرفته می‌توانند در صورت وقوع تصادف، آسیب‌های جدی را کاهش داده و جان افراد را نجات دهند.

2. چه عواملی در تعیین ایمنی یک خودرو مؤثر هستند؟
عواملی نظیر تعداد و نوع کیسه هوا، سیستم‌های ترمز پیشرفته (مانند ABS و EBD)، مقاومت بدنه، سیستم‌های کمک راننده (مانند کروز کنترل تطبیقی و هشدار خروج از خط)، و نتایج تست‌های تصادف از مؤثرترین عواملی هستند که ایمنی یک خودرو را تعیین می‌کنند.

3. آیا خودروهای داخلی ایران ایمنی کمتری نسبت به خودروهای وارداتی دارند؟
به طور کلی، خودروهای داخلی ایران ایمنی کمتری نسبت به خودروهای وارداتی دارند، زیرا با استاندارد‌های قدیمی‌تری تولید می‌شوند. با این حال، تولیدکنندگان داخلی نیز در تلاش هستند تا با بهبود استانداردها و افزودن تجهیزات ایمنی، ایمنی خودروهای خود را افزایش دهند.

4. آیا ماشین‌های ایمن‌تر همیشه گران‌تر هستند؟
در بسیاری از موارد، ماشین‌های ایمن‌تر به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و مواد با کیفیت‌تر، قیمت بالاتری دارند. این خودروها معمولاً دارای سیستم‌های ایمنی بیشتری هستند که می‌تواند در صورت تصادف، هزینه‌های خسارت را نیز کاهش دهد.

5. بعد از خرید ماشین، چه اقداماتی برای حفظ ایمنی و کاهش خسارت باید انجام داد؟
بعد از خرید ماشین، خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای کاهش خسارت‌های مالی ناشی از تصادفات بسیار مهم است. همچنین، نگهداری و تعمیرات منظم خودرو و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های ایمنی می‌تواند به حفظ ایمنی خودرو کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا