بیمه تأمین اجتماعی

شرایط و مدارک لازم برای دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی 1402

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که هر فردی در طول زندگی خود می‌گیرد؛ به همین دلیل باید همه جوانب این تصمیم و ضرورت‌های مربوط به آن را به خوبی بررسی کرد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه کرد، تامین هزینه‌های ازدواج و مسائل مالی مربوط به آن است. سازمان تامین اجتماعی در راستای کمک به تامین هزینه‌ها و تسهیل امر ازدواج جوانان تلاش کرده است که مبلغی را به عنوان کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی در اختیار برخی از واجدین شرایط بگذارد که برای اولین بار ازدواج می‌کنند. برای کسب اطلاعات در رابطه با مبلغ این کمک هزینه و شرایط ثبت درخواست آن در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی باتوجه‌به متوسط دستمزد کل پنج سال قبل از تاریخ عقد بیمه‌گذار و با حداقل سابقه کار ۷۲۰ روز محاسبه می‌شود؛ به عبارت دیگر این مبلغ برابر با میانگین یک ماه حقوق متقاضی است. البته مبلغ هدیه نباید از حداقل دستمزد مشخص شده توسط وزارت کار در آن سال کمتر باشد. این به این معنی است که اگر مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل حقوق باشد، مبلغ هدیه دریافتی هر فرد تا آن‌ مقدار افزایش پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال میزان هدیه تامین اجتماعی برای ازدواج نباید از حداقل دستمزد کمتر باشد که برای سال ۱۴۰۲ برابر با چهار میلیون و دویست هزار تومان است. به عبارتی اگر مبلغ هدیه از حداقل حقوق پایه مصوب وزارت کار کمتر باشد، مبلغ حداقل حقوق پایه مبنای پرداخت هدیه ازدواج قرار می‌گیرد.

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

بهتر است بدانید که هدیه ازدواج تامین اجتماعی به همه زوج‌هایی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند، تعلق نمی‌گیرد و متقاضیان دریافت آن باید شرایط خاصی داشته باشند. افرادی که قصد دریافت این کمک هزینه را دارند، باید در مدت ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشند. البته تعداد سال‌های سربازی در محاسبه این دوره زمان حساب نمی‌شود.

موارد زیر از دیگر شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی است:

  • در زمان ازدواج و درخواست کمک هزینه تامین اجتماعی، رابطه کاری و قرارداد شخص درخواست‌کننده نباید با کارفرما قطع شده باشد؛
  • این هدیه فقط به ازدواج اول افراد تعلق می‌گیرد؛
  • عقد ازدواج باید دائم باشد و در دفاتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد؛
  • اگر زوجی هر دو واجد شرایط دریافت هدیه باشند، این کمک هزینه به هر دوی آنها به صورت جداگانه تعلق می‌گیرد.

مهلت دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

برای دریافت این کمک هزینه محدودیت زمانی وجود ندارد و تا زمانی که این قانون وجود داشته باشد، واجدین شرایط می‌توانند آن را دریافت کنند. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند هر زمان پس از تاریخ عقد برای گرفتن هدیه ازدواج ثبت‌نام کنند. حتی بیمه‌گذاران تامین اجتماعی که از تاریخ ازدواجشان مدت زیادی می‌گذرد و در زمان ازدواج برخلاف واجد شرایط بودن این هدیه را به هر دلیلی دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی

دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی چقدر طول می‌کشد؟

پس از ثبت درخواست و ارائه مدارک لازم معمولا یک هفته طول می‌کشد تا مبلغ هدیه به حساب متقاضی واریز شود. مدت زمان دریافت کوتاه و بلاعوض بودن این هدیه باعث می‌شود افراد زیادی برای ثبت این درخواست اقدام کنند. 

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی برای ازدواج دوم هم پرداخت می شود؟

همان طور که در بالا گفته شده است، هدیه ازدواج تامین اجتماعی فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که برای اولین بار ازدواج می‌کنند. به ازدواج‌های دوم به بعد هزینه ازدواج بدون توجه به اینکه در ازدواج پیشین هدیه دریافت کرده‌اید یا خیر تعلق نمی‌گیرد.

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی

مانند هر درخواست دیگری برای دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی هم باید مدارک و مستنداتی را ارائه دهید. این مدارک به شرح زیر است:

  • اصل عقدنامه و کپی تمام صفحات آن؛
  • اصل و کپی صفحات اول و دوم شناسنامه زوجین؛
  • تعهد کتبی زوجه مبنی بر بار اول ازدواج؛
  • مدرک نشان‌دهنده شرایط و مدت زمان بیمه زوجین. 

راهنمای ثبت نام هدیه ازدواج تامین اجتماعی ۱۴۰۲ 

شرکت تامین اجتماعی در راستای سرعت بخشیدن به فرایند ارائه خدماتش، بستری اینترنتی برای ارائه خدمات غیر حضوری در قالب درگاهی جامع، ایمن و یکپارچه فراهم آورده است. برای استفاده از خدمات اینترنتی تامین اجتماعی مانند گرفتن سوابق بیمه تامین اجتماعی و … ابتدا باید در این سایت ثبت‌نام کنید. پس از پیمودن مراحل احراز هویت نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید. امکان ثبت‌نام اینترنتی کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی هم از طریق همین سامانه به آسانی وجود دارد. 

پس از ورود به سایت تامین اجتماعی در قسمت بالای صفحه از بخش بیمه‌شدگان حمایت‌های کوتاه‌مدت را انتخاب کنید تا فرم ثبت‌نام هدیه ازدواج تامین اجتماعی به شما نمایش داده می‌شود. در این صفحه اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، شماره بیمه، اخرین شعبه فعال پرداخت بیمه و شماره موبایل به شما نمایش داده می‌شود که شما باید از صحت آنها مطمئن شوید. 

پس از آن باید فیلد‌های مربوط به مشخصات ازدواج و همسرتان را وارد کنید و بر گزینه احراز شرایط و ثبت درخواست کلیک کنید تا درخواست شما ثبت شود. در مرحله بعدی پنل مدارک موردنیاز به شما نمایش داده می‌شود. شما باید تصاویر همه مدارک خواسته‌شده را را بارگذاری و سپس بر روی گزینه ذخیره کلیک کنید. باید به این نکته توجه کنید که حجم هر یک از فایل‌هایی که بارگذاری می‌کنید، باید کمتر از ۵۰۰ کیلوبایت باشد تا به درستی ضمیمه شود. در غیر این صورت درخواست شما به شعبه ارسال نمی‌شود.

سوالات متداول

۱. کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟
مبلغ کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی برابر با میانگین یک ماه حقوق متقاضی است که بر اساس متوسط دستمزد کل پنج سال قبل از تاریخ عقد و با حداقل سابقه کار ۷۲۰ روز محاسبه می‌شود. اگر مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد باشد، به حداقل دستمزد افزایش پیدا می‌کند.

۲. چه کسانی واجد شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی هستند؟
کمک هزینه به افرادی تعلق می‌گیرد که حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت بیمه در ۵ سال قبل از ازدواج دارند؛ در زمان ازدواج و درخواست، رابطه کاریشان با کارفرما قطع نشده باشد؛ فقط برای ازدواج اول خود درخواست می‌دهند و عقد ازدواجشان دائم و در دفاتر رسمی ثبت شده باشد.

۳. آیا محدودیت زمانی برای دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی وجود دارد؟

خیر، محدودیت زمانی برای دریافت این کمک هزینه وجود ندارد و واجدین شرایط می‌توانند هر زمان پس از تاریخ عقد برای دریافت آن اقدام کنند.

۴. روند دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی چه مدت زمانی طول می‌کشد و چه مراحلی دارد؟
پس از ثبت درخواست و ارائه مدارک لازم، معمولا یک هفته طول می‌کشد تا مبلغ هدیه به حساب متقاضی واریز شود. این فرایند کوتاه و بلاعوض است.

۵. مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی چیست و چگونه می‌توان درخواست داد؟
مدارک لازم شامل اصل و کپی عقدنامه، اصل و کپی شناسنامه زوجین، تعهد کتبی زوجه مبنی بر بار اول ازدواج، و مدرک نشان‌دهنده شرایط و مدت زمان بیمه زوجین است. برای ثبت درخواست، باید به وب‌سایت تامین اجتماعی مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام اینترنتی کمک هزینه ازدواج را دنبال کنید.

1 دیدگاه

  1. هیئت مدیره تعاونی پس از ثبت شرکت تعاونی باید از وزارت تعاون برای آن پروانه تاسیس بگیرد و پس
    از اخذ پروانه تاسیس است که شرکت تعاونی می تواند به فعالیت بپردازد.
    مدارک لازم برای اخذ پروانه تاسیس عبارت
    است از : فتوکپی مدارک ثبت تعاونی و تقاضانامه برای اخذ پروانه تاسیس که به عنوان
    وزارت تعاون نوشته شده است.
    از میان اعضای شرکت 3 نفر به عنوان هیئت مؤسس و یک نفر نماینده اداره کل تعاون انتخاب می شوند.

    شرکت تعاونی باید دارای اساسنامه باشد و
    این اساسنامه به وسیله وزارت تعاون
    مشخص می شود و در اختیار قرار
    می گیرد. علاوه بر معافیت های مالیاتی ۲۰ سال در مناطق آزاد که ثبت شرکت
    می تواند به همراه داشته باشد
    مزیت های دیگری نیز برای ثبت شرکت
    قانونی در نظر گرفته شده
    است که در ادامه به صورت کامل این مزیت ها را مورد
    بررسی قرار می دهیم. شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می شود که در آن هر فرد
    به میزان سرمایه ی خود مسئولیت دارد پس چنین شرکتی به صورت شرکت سهامی خاص ثبت می شود.
    شرکت تعاونی خاص شرکتی است که عضویت در آن منحصراَ برای گروهی خاص ، از قبیل کارگران ، کارمندان ، دانشجویان و
    نظایر آن ها آزاد باشد و موسسان یا شرکت برای تامین سرمایه اولیه یا
    افزایش سرمایه باید سهام را به افراد گروه خاصی که
    عضویت آن ها آزاد است ، عرضه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا