خبر روز

تصمیم جدید دولت: اختصاص سهمیه سوخت به تاکسی‌ها با شرطی جدید! چرا این تصمیم جنجالی گرفته شده؟!

صاحبان تاکسی‌هایی که هنوز بیمه شخص ثالث خریداری نکرده‌‌اند، فقط یک ماه فرصت دارند تا برای بیمه خودروی خود اقدام کنند. بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، پس از این مهلت، سهمیه سوختشان قطع خواهد شد.
ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، به‌تازگی اعلام کرده که حدود 25هزار تاکسی بدون بیمه شخص ثالث شناسایی شده و قانون بیمه شخص ثالث، این ستاد را مکلف کرده تا سهمیه سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه را قطع کنند. بر اساس ماده 48 قانون بيمه اجباري خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه، “ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصيص اوليه سهميه يا ادامه آن براي وسايل نقليه فاقد بيمه‌نامه خودداري کند.”
بیمه شخص ثالث، برخلاف بیمه بدنه، یک بیمه اجباری است و مالکان وسایل نقلیه موتوری، باید به‌موقع برای خریداری و تمدید آن اقدام کنند.ضرورت این بیمه به قدری است که حتی یک روز دیرکرد خرید آن، تخلف محسوب می‌شود. هرچند که این بیمه برای تمام وسایل نقلیه اجباری است، اما با توجه به نوع فعالیت تاکسی‌ها و ساعت حضورشان در خیابان‌های شلوغ و حضور سرنشینان در خودرو، آن‌ها بیشتر در معرض خطر تصادف و خسارت هستند و ضرورت این بیمه برای آن‌ها بسیار بیشتر است. بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها، همان بیمه اجباری سایر وسایل نقلیه است، با این تفاوت که با توجه به بالابودن احتمال خطر و خسارت برای تاکسی‌ها، تعرفه آن‌ها بالاتر از خودروهای معمولی است. طبق قوانین بیمه مرکزی، حق ‌بیمه تاکسی‌های درون‌شهری حدود ۱۰% و تاکسی‌های برون‌شهری ۲۰% بیشتر از سایر خودروها تعیین می‌شود.
پیش از این هم، محدودیت‌هایی برای خودروهای گازوئیل‌سوز بدون بیمه شخص ثالث اعلام شده بود. معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور، نهم مهر سال جاری از شناسایی 40هزار خوردو نفت‌گازسوز فاقد بیمه خبر داده و اعلام کرده بود که از این پس بیمه شخص ثالث خودروهای نفت‌گازسوز به‌صورت مستمر مورد پایش قرار گرفته و تخصیص سهمیه نفت‌گاز منوط به داشتن بیمه‌نامه است.

با توجه به ضرورت بیمه شخص ثالث برای مالکان تاکسی و مهلتی که ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور برای دریافت این بیمه اعلام کرده، مالکان تاکسی به‌راحتی می‌توانند با مراجعه به سایت ازکی، قیمت و پوشش بیمه شخص ثالث را برای انواع خودروهایی که به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شود، بررسی کرده و مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا