خبر روز

تصادف کردید؟ پژو پارس حالا دیگر جزو خودروهای لوکس به‌حساب می‌آید!

بر اساس توافق جدید، پژو پارس به‌عنوان ملاک ارزیابی خسارت‌های خودروهای نامتعارف در بیمه شخص ثالث مشخص شد.
مدیران شرکت‌های بیمه در سندیکای بیمه‌گران، خودروی پژو پارس را به‌عنوان گران‌ترین خودروی متناظر با ملاک ارزیابی خسارت‌های نامتعارف بیمه شخص ثالث مالی تعیین کردند.

در راستای اجرای ماده هفده قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، شورای عالی بیمه تعریف مشخصی از خودروی متعارف و نامتعارف برای تعیین دقیق خسارت در بیمه شخص ثالث ارائه کرده که فرمول محاسبه خسارت برای هرکدم متفاوت است. قبل از تصویب این قانون جدید در سال 1395، قانونگذار حد مشخصی برای مقصران حوادث رانندگی جهت پرداخت خسارت مالی واردشده به خودرو زیان‌دیده تعیین نکرده بود و اگر یک حودرو لوکس با قیمت بالا دچار خسارت مالی می‌شد، امکان پرداخت کامل خسارت برای او وجود داشت.

بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث که شورای عالی بیمه در شهریور سال 98 تصویب کرد، اصلاحاتی در دستورالعمل نحوه تعیین خسارت قانون اجباری خسارات موضوع بیمه شخص ثالث انجام شد. اگر زیان‌دیده حادثه تصادف دارنده خودروی نامتعارف باشد، مقصر حادثه موظف به پرداخت کل خسارت نیست؛ بلکه مبنای نحوه محاسبه خسارت خودرو نامتعارف، نصف دیه در ماه حرام و گران‌ترین خودروی متعارف است.

نرخ دیه در سال 1403 برای ماه‌های عادی، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و برای ماه‌های حرام، 1 میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین در سال 1403، رقم 800 میلیون تومان معیار شناسایی خودروهای نامتعارف در پرداخت خسارت قرار می‌گیرد؛ در واقع، خودروهای تا این سقف متعارف و بالاتر از آن نامتعارف خواهند بود. به‌بیان ساده‌تر، سقف خسارتی که دارنده خودروی نامتعارف می‌تواند از طرف مقصر حادثه بابت خسارت خودروی خود در سال جاری درخواست کند، 800 میلیون تومان است. اگر خسارت خودروی گران‌قیمت او حتی اگر بیشتر از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه بیش از مبلغ 800 میلیون تومان را در سال 1403 پرداخت نخواهد کرد.

اگر خودروی شما در فهرست خودرهای نامتعارف قرار دارد، می‌توانید با مراجعه به سایت ازکی درباره تصادف با خودروی نامتعارف، نحوه محاسبه و پرداخت خسارت بخوانید. همچنین قیمت بیمه بدنه را برای انواع ماشین‌های نامتعارف مقایسه کرده و بهترین بیمه را با توجه به پوشش‌های کافی و قیمت مناسب برای خودروی خود خریداری کنید. تمام مراحل بررسی و خرید در این سایت، به‌طور 24ساعته و آنلاین انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا