خبر روز

بازنشستگان بخوانند: حقوق ها چندبرابر می‌شوند؟

در تازه‌ترین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، میزان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد.

نمایندگان مجلس، با اکثریت آرا با ردیف‌های (۲-۲)، (۳-۲) و بند (الف) تبصره (۱۵) ماده واحده لایحه بودجه سال 1403، که مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی بود، موافقت کردند.

بر اساس این تصمیم، حداقل حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت به میزان ۹۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

همچنین در این لایحه گفته شده که وزارت آموزش‌وپرورش در صورت نیاز مجاز است معلمان بازنشسته را تا 24 ساعت در هفته، و افراد سابقه خرید خدمتی و حق‌التدریسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزشیاران و آموزش‌‌دهندگان نهضت سوادآموزی، مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی را به‌‌صورت حق التدریسی را به کار گیرد.

در سال‌های گذشته، به‌دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، فشارهای بسیاری به بازنشستگان تحمیل شده است. این فشارها به‌قدری بوده که بارها در مقاطع زمانی مختلف، شاهد تجمع و اعتراض‌ بازنشستگان کشوری و لشکری، به‌خصوص بازنشستگان تأمین اجتماعی بوده‌ایم.

با توجه به این اعتراض‌ها نسبت به حقوق بازنشستگان، در ماه گذشته هم در خبرها گفته شده بود که کمیسیون تلفیق میزان ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را در سال آینده ۲۰ درصد اعلام کرده و کف حقوق کارکنان دولت ۱۰ میلیون تومان و برای بازنشستگان ۹ میلیون تومان تعیین شده است.

این افزایش حقوق در حالی است که بسیاری از فعالان صنفی بازنشستگان، از کم‌بودن میزان حقوق و دستمزد مستمری‌بگیران می‌گویند؛ به‌گفته یکی از این فعالان صنفی، “امروز ما بازنشستگان حداقل‌بگیر سازمان تامین اجتماعی مستمری‌ای می‌گیریم که از نصف خط فقر کمتر است؛ اگر خط فقر را ۲۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، امروز کف حقوق و مزایای بازنشستگان حدود ۹میلیون تعیین شده است. وقتی تورم رسمی حدود ۵۰ درصد است چطور دولت خلاف قانون افزایش حقوق بازنشستگان را فقط ۲۰ درصد در نظر می‌گیرد؟ در شرایطی که هستیم حتی ۴۰ درصد افزایش حقوق مشکلات بازنشستگان به خصوص حداقل‌بگیران صندوق تامین اجتماعی را حل نمی‌کند چراکه با ۴۰ درصد افزایش حقوق بازهم دریافتی ما به خط فقر نمی‌رسد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا