خبر روز

جدیدترین آمار مرگ‌ومیر با پرخطرترین وسایل حمل‌ونقل: پراید و موتور!

ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، در گفت‌وگویی اعلام کرد که برخلاف رویه حاکم در دنیا که بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در خارج از شهر‌ها حادث می‌شود در استان تهران بیشترین متوفیان مربوط به شهر تهران هستند اما در استان تهران بیشترین متوفیان مربوط به شهر تهران است که ۲۳ درصد آمار فوتی‌ها نیز مربوط به استفاده‌کنندگان از پراید هستند. او در این مورد توضیح داد: «نظام حکمرانی بر راه‌ها و جاده‌ها مدون، کامل و جامع نبوده و حاکم بر راه‌ها و جاده‌های مشخص نیست. کلیه قوانین، مقررات و دستور العمل‌ها و شیوه نامه‌های مربوط به وظایف و تکالیف ۳۲ دستگاه است که حول سه محور انسان، خودرو و جاده می‌شود که همگی مربوط به نظام حکمرانی است.»

آنطور که گفته شده، 23 درصد آمار فوتی‌های شهر تهران، مربوط به استفاده‌کنندگان از پراید است. این در حالی است که در سال‌های گذشته، بارها اعلام شده بود که قرار است پراید از چرخه تولید خارج شود. پیش از این رئیس سازمان پزشکی قانونی وقت در سال ۹۲، پراید را رکورددار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد. همچنین در سال 96 وزارت صنعت در سال اعلام کرده بود که تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف می‌شود و در راستای آغاز فرایند توقف تولید پراید، تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد. البته این توقف تولید تنها یک ماه دوام آورد و شرکت سایپا تولید این خودرو را از سر گرفت. در آبان ماه ۱۳۹۸، رئیس سایپا اعلام کرد که روند توقف تولید پراید از بهمن ۹۷ آغاز شده‌است و در تیرماه ۹۹ این خودرو به‌طور کامل از رده خارج می‌شود. اما بر اساس آمار اعلام‌شده، این خودرو همچنان در خیابان‌های شهر، جان سرنشینان را می‌گیرد.

درمورد مرگ‌ومیر موتورسواران هم، سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور پایتخت، اعلام کرده آنالیزی که از تصادفات موتورسواران در شهر تهران داشتیم دریافتیم آنچه بیشتر باعث تصادفات موتورسواران می شود بیشتر تغییر مسیر ناگهانی و لایی کشیدن ها بین خودروها است و راکبین موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نکرده اند در اثر ضربه سر به سطح آسفالت جان خود را از دست می دهند. پلیس راهور در این زمینه توضیح داد اگر بخواهیم شاهد کاهش تصادف‌ها و تخلفات موتورسواران در شهر تهران باشیم باید اقدامات فرهنگی را در خصوص آموزش و رعایت نکات ایمنی موتورسواران افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا