خبر روز

محدودیت‌های جدید در پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث!

سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، درباره نحوه پرداخت خسارت در تصادفات، اعلام کرد که مالک خودروی غیرمتعارف موظف است که بیمه بدنه هم داشته باشد و مابقی خسارت را از بیمه بدنه خودروی خود تأمین کند.

به‌گفته حسینی، طبق تعریف قانون خودروی متعارف به خودرویی گفته می‌شود که قیمت آن از نصف دیه مشخص‌شده توسط قوه قضائیه بالاتر نباشد. با توجه به این توضیح، به نظر می‌رسد در حال حاضر تقریباً عمده خودروهایی که در کشور تردد می‌کنند جزو خودروهای غیرمتعارف محسوب می‌شوند.

بنابراین رئیس پلیس راهور فراجا، در پاسخ به اینکه چرا شرکت‌های بیمه خسارت شخص ثالث فرد مقصر را به‌صورت کامل پرداخت نمی‌کنند، گفت: «برابر نص صریح قانون نحوه پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث شاخصی به عنوان خودروی متعارف در نظر گرفته شده و تأکید می‌شود که قاعده پرداخت خسارت هم این است که تا یک سقف مشخصی از بیمه شخص ثالث فرد مقصر پرداخت می‌شود و مالک خودروی غیرمتعارف موظف است که بیمه بدنه هم داشته باشد و مابقی خسارت را از بیمه بدنه خودروی خود تأمین کند.»

حسینی با اشاره به اینکه ملاک ارزیابی قیمت یا تأمین دلیل برای پرداخت خسارت، خودروی دنا در نظر گرفته می‌شود، گفت: «شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که آن‌ها دو محدودیت دارند؛ یک اینکه شرکت‌های بیمه قطعات آسیب‌دیده را براساس قطعات یک خودرو در تراز خودروی دنا محاسبه می‌کنند و دیگر اینکه مالک خودروی غیرمتعارف باید حتماً بیمه بدنه داشته باشد تا مابقی خسارتی را که به او تحمیل شده و دیگر نمی‌تواند از سقف بیمه شخص ثالث استفاده کند، از بیمه بدنه خود استفاده کند بدون اینکه از بابت استفاده از بیمه بدنه متحمل جریمه یا ضرر و زیان شود.»

به زبان ساده، براساس قانون هر ماشینی که ارزش و قیمت آن بیشتر از 50 درصد یا نیمی از نرخ دیه تعیین‌شده برای ماه‌های حرام آن سال باشد ماشین لوکس یا خودروی نامتعارف محسوب می‌شود. همان‌طور که گفته شد، امروزه اکثر خودروهای در حال تردد، نامتعارف هستند؛ اگر شما مالک یک خودروی نامتعارف هستید، لازم است هرچه سریع‌تر برای خرید بیمه بدنه اقدام کنید. برای این موضوع هم به‌راحتی می‌توانید در سایت ازکی، استعلام و محاسبه قیمت بیمه بدنه خودرو را بررسی کرده و بهترین قیمت را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا