خبر روز

خبر فوری برای رانندگان با گواهینامه تاریخ گذشته | گواهینامه منقضی، مانعی برای بیمه شخص ثالث نیست!

دیگر در هنگام تصادفات رانندگی، نگران تاریخ اعتبار گواهینامه خود نباشید؛ بر اساس قانون هر راننده که بیمه شخص ثالث داشته باشد، شرکت بیمه هنگام تصادف با هر وضعیت گواهینامه راننده، خسارت را پرداخت می‌کند.

مهدی قمصریان، مدیر عامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، در گفت‌وگویی مطرح کرد: «گواهینامه تاریخ گذشته خللی در پرداخت خسارت بیمه‌نامه شخص ثالث ایجاد نمی‌کند.»

او درباره افراد فاقد گواهینامه معتبر، توضیح داد: «2 مقوله وجود دارد؛ یکی افرادی که گواهینامه ندارند یا گواهینامه معتبر برای نوع وسیله نقلیه خود ندارد. دسته دوم هم کسانی هستند که تاریخ گواهینامه آن‌ها منقضی شده است. در صورتی که هر کدام از این دو گروه تصادف کنند، بیمه شخص ثالث آن‌ها معتبر است و خسارت هم طبق قانون پرداخت خواهد شد.»

به‌گفته قمصریان، افرادی که فاقد گواهینامه هستند یا گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه ندارند، مشمول ماده 15 بیمه شخص ثالث می‌شوند. آن‌طور که گفته شده، در ماده 15 بیمه شخص ثالث، تأکید می‌شود در مواردی که تصادف صورت می‌گیرد و فرد فاقد گواهینامه باشد، خسارت پرداختی به شخص ثالث، از مقصر بازیافت خواهد شد. اما دسته دوم گروهی هستند گواهینامه آن‌ها تاریخش منقضی شده در این حوزه فرد مشمول بازیافت نخواهد بود و قانون برای آن جریمه و شرایط را مشخص کرده است و با پرداخت جریمه موضوع رفع سوء‌اثر می‌شود.

در توضیح کامل‌تر باید گفت در صورتی که راننده‌ای در تصادف مقصر شناخته شود و گواهینامه نداشته باشد، خسارت مالی و جانی فرد زیان‌دیده از سمت بیمه پرداخت خواهد شد. البته از آنجا که فرد بدون گواهینامه بوده، تمامی خسارت از فرد مقصر دریافت خواهد شد. به عبارتی هیچ خسارتی از سمت حق بیمه او پرداخت نخواهد شد.

قمصریان در پایان صحبت‌های خود مطرح کرد: «در هر تصادفی که مقصر حادثه بیمه‌نامه شخص ثالث داشته باشد حال این که راننده هر وضعیتی هم داشته باشد شرکت بیمه خسارت را پرداخت خواهد کرد و در قانون به صراحت مشخص شده است.»

گواهینامه برای هر وسیله نقلیه، مدت زمان اعتبار مشخصی دارد و وقتی آن زمان به پایان می‌رسد، باید برای تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کنید. تمدید گواهینامه، فرایند پیچیده و دشواری ندارد و به‌راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت ازکی، درباره مراحل و شرایط آن بخوانید و تمدید گواهینامه رانندگی‌‌تان را یک ماه قبل از پایان اعتبار انجام دهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا