خبر روز

خبر فوری: ارائه بیمه رایگان برای 200هزار تبعه خارجی در ایران شروع شد.

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، از بیمه رایگان 200هزار تبعه خارجی در ایران از محل منابع کمیسیاری عالی پناهندگان خبر داد.

به‌گفته ناصحی، اتباع خارجی که از نظر مالی نیازمند محسوب می‌شوند، از محل منابع کمیساریای عالی پناهندگان از خدمات رایگان بیمه سلامت برخوردار می‌شوند و تعداد این افراد حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

انتشار این خبر، با واکنش‌هایی، به‌خصوص در فضای مجازی همراه بود. بسیاری از شهروندان، بر این باورند که بسیاری از مردم ایران توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند یا در برخی مناطق مردم به دلیل نداشتن شناسنامه هیچ نوع بیمه‌ای برای آنها لحاظ نشده، اما در عوض دولت از جیب مردم، اتباع خارجی را رایگان بیمه می‌کند!

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به این واکنش‌ها، توضیح داد: «این پوشش بیمه‌ای برای اتباع مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص صورت گرفته که جمعیت آنها چیزی حدود ۲۰۰ هزار نفر است و تامین بودجه برای بیمه این افراد با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل انجام می‌شود. تامین بودجه برای بیمه این افراد با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل انجام می‌شود. ما سالانه با آنها قرارداد می‌بندیم و درصد عمده‌ای از حق بیمه این بیماران از سوی آنها و بخشی را از منابع داخلی کشور پرداخت می‌شود.»

او درباره بیمه سایر اتباع خارجی که در کشور با پرداخت هزینه سالانه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، توضیح داد: «اتباع غیرایرانی که به‌صورت قانونی در کشور حضور دارند و خواهان بیمه هستند باید سالانه مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. این عدد از مبلغ در نظر گرفته شده برای ایرانی‌ها بیشتر است (یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان).»

در برخی گزارش‌ها گفته شده که برخی اتباع، با وجود نداشتن بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج اما از مراکز درمانی خدمات رایگان دریافت می‌کنند. ناصحی دراین‌باره توضیح داد: «این خدمات توسط سازمان‌های بیمه پرداخت نمی‌شود و خیرین و مراکز مددکاری در بیمارستان‌ها این پوشش را تامین می‌کنند و به منابع دولتی ربطی ندارد.»

به‌گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، برای افرادی که به کشور وارد می‌شوند، پیشنهاد شده که به محض ورود رسمی، حق بیمه سالانه از آن‌ها دریافت و بیمه درمانی هم برقرار شود. این اتفاق در سایر کشورها هم وجود دارد و افراد به محض ورود هزینه بیمه خود را سالانه پرداخت می‌کنند.

اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری درباره شرایط و پوشش بیمه اتباع و مهاجران بدانید، می‌توانید به سایت ازکی مراجعه کرده و شرایط صدور بیمه اتباع خارجی در ایران را مطالعه کنید.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا