خبر روز

خبر خوب برای زوج‌های نابارور: ۲ هزار میلیارد تومان حمایت بی‌سابقه بیمه سلامت برای درمان ناباروری!

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد که درحال‌حاضر ۴۵میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند. در این میان، زوجین نابارور هم یکی از گروه‌های تحت پوشش بیمه هستند. ناصحی دراین‌باره مطرح کرد: «سالیانه دوهزار میلیارد تومان برای درمان ناباروری در کشور توسط بیمه سلامت پرداخت شده و ما امیدواریم حمایت‌های بیمه بتواند بخشی از هزینه‌های ناباروری را کاهش دهد.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه درمان ناباروری در کشور از نرخ ۵ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان متغیراست. در آخرین آمار منتشرشده در سال 1402، هزینه آی‌وی‌آف حدود 23 تا 24 میلیون تومان، هزینه ای‌یو‌ای، حدود 5 تا 6 میلیون تومان، هزینه تخمک اهدایی، حدود 40 تا 50 میلیون تومان و هزینه فریز تخمک هم حدود 8 میلیون تومان اعلام شده است.

بسیاری از افراد، درگیر ناباروری و مشکلات ناشی از آن هستند. بر اساس آمارهای منتشرشده، شیوع ناباروری کلی در زوج‌های ایرانی، 20.3 درصد است. یعنی حدد 3میلیون‌و260هزار زوج نابارور در کشور وجود دارد که این آمار، بالاتر از میانگین جهانی است. از طرفی، هزینه‌های مربوط به درمان ناباروری، بسیار سرسام‌آور است و زوجین نابارور، برای طی مراحل درمان با مشکلاتی مواجه می‌شوند. بنابراین ضرورت دارد که خدمات مربوط به مشکلات نازایی و باروری، تحت پوشش بیمه قرار داشته باشد.

پیش از این هم، علی صادقی‌تبار، رییس مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا درباره تکلیف مجلس به بیمه‌ها برای برقراری پوشش بیمه‌ای «روش‌های نوین درمان ناباروری» با بیان اینکه بیمه‌ها به عنوان خریداران خدمت معمولا به لغات و کلمات ذکر شده در قانون حساس هستند، گفت: ذکر عنوان «درمان‌های نوین درمان ناباروری» در تکلیفی که مجلس برای بیمه‌ها مشخص کرده، ممکن است طیف وسیعی از درمان‌ها را دربر بگیرد؛ درحالی که باید به شکل دقیق اسم خدمات مشخص شود.

به‌گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان، نباید با درمان ناباروری به واسطه فرایند طولانی و هزینه‌های سنگینی که دارد مشابه سایر اعمال جراحی برخورد شود که اول عمل انجام شود و بعد بیمه‌ها اقدام به رسیدگی و پرداخت کنند. هزینه‌های بالای درمان برای مراکز درمان ناباروری هزینه‌های بالایی ایجاد می‌کند که سبب می‌شود برخی از مراکز از همکاری با بیمه‌ها عاجز شوند.

هرچند که ضرورت دارد هزینه‌های مربوط به ناباروری، تحت پوشش بیمه‌ها درآمده و بار سنگین آن از دوش زوجین نابارور برداشته شود، اما درحال‌حاضر، بیمه‌های تکمیلی کمک شایانی در کاهش هزینه‌های نازایی داشته‌اند. می‌توانید درمورد بهترین بیمه‌های تکمیلی نازایی و تعهدات پرداخت آن‌ها در ازکی بخوانید.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا