خبر روز

راهی برای توسعه با بیمه بیکاری: طرح جدید برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار

شرایط جدید برای متقاضیان دریافت بیمه بیکاری اعلام شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر الزام مقرری‌بگیران بیکاری به آموزش مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اجرای ماده 9 قانون بیمه بیکاری به توافق رسیدند.

مهرداد عظیمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درمورد این توافق توضیح داد: «فقط نیروی کار با بهره‌مندی از درجات بالای مهارت است که می‌تواند در قالب یک نیروی کار دارای توانایی و اثرگذار در چرخه کار، به تسهیل روند تولید کمک کند.» به‌گفته عظیمی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر اساس این تفاهم‌نامه متعهد شده است ضمن اجرای دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای بازار کار هر منطقه و تقاضای کارفرمایان، فهرست مقرری‌بگیرانی را که از ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های آموزشی امتناع می‌کنند یا این دوره‌ها را ترک می‌کنند، در پایان هر ماه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی ارسال کنند. همچنین، سازمان تأمین‌اجتماعی نیز بر اساس این تفاهم‌نامه متعهد شده است با اخذ مستندات هزینه‌کرد، هزینه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای موضوع این تفاهم‌نامه را از محل اعتبارات بیمه بیکاری هر ۶ ماه یک بار به حساب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای واریز کند.

آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده،  در تبصره 3 ماده 9 قانون بیمه بیکاری گفته شده: «سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است هم‌زمان با اجرای قانون بیمه بیکاری، آموزش مهارت‌های مور‌نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری این قانون را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و‌یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم کند.

این تفاهم‌نامه جدید، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها را ملزم می‌کند مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را که حداقل ۶ ماه از مدت دریافت مقرری بیکاری آنان باقی مانده است، بر اساس سن، جنسیت، رشته تحصیلی، مهارت و شغل قبلی طبقه‌بندی کرده و متناسب با نیاز بازار کار منطقه و تقاضای کارفرمایان برای نیروی کار، جهت گذراندن آموزش‌های مهارتی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کنند.

اگر شما هم به‌تازگی شغل خود را از دست داده‌اید و می‌خواهید از بیمه بیکاری استفاده کنید، ضرورت دارد از تمام شرایط و قوانین آن اطلاع داشته باشید. برای این منظور می‌توانید در سایت ازکی درمورد شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا