خبر روز

قانون جدید بیمه : بیمه اجباری کارگران از روز اول قطعی شد!

هادی ابوی، نماینده کارگران در کشور، از الزام بیمه کارگران از روز اول کاری خبر داد.

اگر تحت قوانین کارگری فعالیت می‌کنید و به‌تازگی می‌خواهید در یک مجموعه، آغاز به کار کنید، ضرورت دارد از قوانین آگاه باشید. برخی کارگاه‌ها وقتی فردی را استخدام یا دعوت به کار می‌کنند، برای برقراری بیمه او، شرط کار آزمایشی یک‌ماهه یا سه‌ماهه را می‌گذارند.

به‌گفته نماینده کارگران در کشور، کارفرمایان طبق ماده 148 قانون کار باید کارگر را از روز اول بیمه کنند. حتی در دوران آموزشی که کارفرما ادامه یا قطع همکاری را تعیین می‌کند، حقوق و مزایا و بیمه کارگر باید انجام شود.

به‌گفته ابوی، بر اساس ماده 148 قانون کار، تمامی کارگاه‌ها وظیفه دارند لیست کارگران خود را به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کرده و برای همه آن‌ها حق بیمه پرداخت کنند.

همچنین بر اساس ماده 39 قانون تأمین اجتماعی، کارفرما موظف است تا پایان آخرین روز ماه بعد حق بیمه و اسامی بیمه‌شدگانش را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهد و در غیر این صورت جریمه می‌شود. بر اساس بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی هم، تمامی افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند، مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند.

سازمان تامین اجتماعی اولین، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان تأمین اجتماعی و درمانی در ایران است که متعلق به بیمه‌شدگان است. در واقع این سازمان، وظیفه پوشش اجباری بیمه کارگران، حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل دولتی و آزاد را برعهده دارد. همچنین یک سازمان دولتی نیست، بلکه این سازمان عمومی و غیردولتی بوده که بخش زیادی از منابع مالی آن از حق بیمه‌ها تامین می‌شود. این سازمان متکی به منابع دولتی نیست. در حقیقت، هر یک از کارفرماها و کارگران هر ماه باید مبلغ مشخصی را به عنوان حق بیمه به این سازمان پرداخت کنند. بیمه‌گزاران با این پرداختی، هم خود را بیمه کرده هم منابع مالی این سازمان را تامین می‌کنند.

امروزه اما با وجود قوانین محکم در مسیر بیمه‌شدگان، باز هم برخی کارفرمایان قوانین را زیر پا می گذارند و کارگران خود را به دلایلی مانند فرار از پرداخت حقوق مناسب، یا سنوات و عیدی  بیمه نمی‌کنند. بنابراین ضرورت دارد کارگران از حقوق خود باخبر باشند. در ازکی، می‌توانید همه‌چیز را درباره کارگران ساختمانی و بررسی مشکلات بین آن‌ها و کارفرمایان بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا