خبر روز

بیمه بدنه زانتیا صادر نمی‌شود.

بیمه بدنه خودرو، یکی از بیمه‌های غیراجباری است اما درحال‌حاضر و با توجه به آمار تصادفات و حوادث رانندگی، برای مالکان ضروری است. البته این بیمه، سرقت را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. اما بیمه بدنه شرایطی دارد که مالکان برخی از خودروها را دچار چالش کرده است؛ تنها به ماشین‌هایی که کمتر از ۲۰ سال از تولید آن‌ها گذشته باشد، بیمه بدنه تعلق می‌گیرد. قیمت بیمه چنین خودروهایی مشخص است. اما هرچه ماشین قدیمی‌تر احتمالاَ هزینه بیمه آن بالاتر خواهد بود.

در این میان یکی از خودروهای خاص و پرطرفدار که تعداد زیادی از آن‌ها را در خیابان‌ها می‌بینیم، زانتیاست که بیمه بدنه به آن تعلق نمی‌گیرد. آن‌طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، یکی از مهم‌ترین دلایل تعلق‌نگرفتن بیمه بدنه به زانتیا، سال ساخت این خودروست؛ زانتیا 1992 توسط کمپانی سیتروئن فرانسوی تولید و به بازار جهانی عرضه شد و تا سال 2002 برروی خط تولید قرار داشت. همزمان با توقف تولید در فرانسه، تولید مدل پنج‌در آن در ایران آغاز شد و سیتروئن زانتیا از سال 1380 تا 1389 توسط شرکت سایپا به تولید رسید و در بازار خودروی ایران عرضه شد. بنابراین بسیاری از خودروهای زانتیا در ایران، بیش از 15 سال کارکرد دارند و شرکت‌های بیمه این‌ خودروها را جزو ماشین‌های قدیمی دسته‌بندی می‌کنند. همچنین از آنجا که ریسک تصادف و استهلاک قطعات در این خودروها زیاد است، شرکت‌های بیمه‌ای تمایلی برای صدور بیمه بدنه خودروهای قدیمی ندارند.

موضوع دیگر این است که پس از توقف خط تولید زانتیا، قطعات یدکی اصلی این خودرو هم در بازار نایاب شد و در صورت خسارت و نیاز به تعمیر، چالش‌های بسیاری را برای مالکان و شرکت‌های بیمه ایجاد می‌کند و همچنین با توجه به افزایش قیمت ارز و نرخ تورم، هزینه تعمیر این خودرو هم بالا رفته است.  با توجه به این موارد، شرکت‌های بیمه تمایل ندارند زیر بار بیمه بدنه و جبران خسارت‌های این خوردو بروند.

به‌جز زانتیا، خودروهای دیگری هم هستند که بیمه بدنه به ‌آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در واقع بر اساس آمار منتشرشده، در میان تمام انواع ماشین‌های سواری فعال در کشور، حدود 8 درصد از ماشین‌ها، فرسوده محسوب می‌شوند و بیمه بدنه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید از جزئیات بیمه این خودرها با خبر شود، گزارش ازکی را درباره شرایط بیمه بدنه ماشین‌های مدل پایین را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا