خبر روز

آیا واکسن گارداسیل تحت پوشش بیمه قرار گرفت؟ | جزئیات بیشتر

در سال‌های اخیر، تلاش‌های بسیاری برای مطالبه‌گری مردم شده است؛ مطالباتی که تا پیش از این به‌دلیل محدودیت‌های عرفی، شرعی و اجتماعی، شاید کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کرده اما وقتی پای سلامت و جان انسان‌ها به میان می‌آید، این محدودیت‌ها رنگ می‌بازند. یکی از بیشترین پیگیری‌های متخصصان و فعالان در سال‌های اخیر این بوده که واکسن اچ‌پی‌وی، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. شاید در نگاه اول موضوع چندان مهمی نباشد اما وقتی به آمار سالانه سرطان‌ دهانه رحم که مهم‌ترین عامل آن ویروس اچ‌پی‌وی است نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بی‌توجهی به این واکسن، می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را به‌خصوص برای زنان و دختران به‌دنبال داشته باشد.

سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مربوط به زنان است که مهم‌ترین عامل بروز آن هم، ویروس اچ‌پی‌وی است. سالانه هزاران نفر دچار سرطان دهانه رحم و انواع بیماری‌های مقاربتی می‌شوند که علاوه بر پایین‌آوردن کیفیت زندگی، هزینه قابل‌توجهی را هم متحمل می‌شوند. از طرفی، با توجه به افزایش قیمت واکسن گارداسیل و هزینه‌های غربالگری، افراد بیشتری در خطر ابتلا به این ویروس و درنهایت انواع سرطان‌ها قرار دارند. در توضیح تخصصی‌تر، ویروس HPV عامل ابتلای افراد به زگیل تناسلی است. تا به امروز هم بیش از 150 نوع ویروس HPV شناخته شده که در میان همه آن‌ها حدود 30 مورد بسیار خطرناک بوده و می‌توانند فرد را به انواع سرطان‌ها ازجمله سرطان واژن، سرطان آلت تناسلی، سرطان دهان و مری، سرطان مقعد، سرطان رحم و… مبتلا کند.

واکسن گارداسیل (HPV) تا حدی از بیماری‌های مقاربتی و ابتلا به این سرطا‌ن‌ها جلوگیری می‌کند. در واقع، این واکسن به‌راحتی می‌تواند بار مالی بزرگی ناشی از ابتلا به سرطان را از دوش شرکت‌های بیمه‌ بردارد و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این واکسن علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از این بیماری‌ها می‌شود، هزینه‌های ناشی از بیماری را برای افراد و شرکت‌های بیمه نیز کاهش می‌یابد.

با تاکید بر اینکه بیماری‌های منتقله جنسی طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته، متخصصان بسیاری درباره وضعیت شیوع این بیماری و ضرورت‌های تزریق واکسن در تلاش هستند تا با همگانی‌شدن و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این واکسن، ابتلا به یکی از مهم‌‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های پرهزینه کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا