خدمات خودرویی

علائم بالانس نبودن چرخ‌های ماشین+روش‌های سریع بالانس چرخ‌ها

قطعات مختلف خودرو اگر به‌درستی در کنار یکدیگر کار نکنند، از نشانه‌های اصلی آن افزایش مصرف سوخت، خرابی قطعات و گاهی شنیدن صدایی غیرعادی خواهد بود. بالانس چرخ خودرو شاید از نظر برخی از افراد کاری ضروری نباشد، اما عدم تعادل وزن وارده روی چرخ‌ها تاثیر زیادی روی سلامت قطعات، کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از ساییدگی لاستیک و از همه مهم‌تر جلوگیری از بروز حوادث به‌دلیل عدم تعادل دارد. باتوجه‌به اهمیت و ضرورت بالانس کردن چرخ‌های خودرو، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی انواع روش‌های بالانس چرخ‌ها، اهمیت بالانس آن‌ها و تاثیر بالانس نبودن چرخ‌ها روی خرید بیمه بدنه خودرو می‌پردازیم.

بالانس چرخ خودرو چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که رانندگی را ایمن و بدون خطر می‌کند، سلامت بخش‌های مختلف خودرو مانند چرخ‌ها است. زمانی‌که لاستیک‌ها به‌اندازه کافی باد نداشته باشند، نه‌تنها خودرو از حالت تعادل خارج شده بلکه میزان مصرف سوخت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که بسیاری از افراد نگران تاثیر بالانس نبودن چرخ‌ها در خرید بیمه بدنه هستند. در مورد این موضوع صحبت خواهد شد.

حال تصور کنید به‌دلیل وجود مشکلی در چرخ‌ها، آن حالت تعادلی که خودرو در حین رانندگی باید داشته باشد از بین رفته است. در چنین شرایطی، در واقع چرخ‌های خودرو بالانس نیست و در نتیجه وزن کلی کابین و موتور و سایر بخش‌های خودرو به‌صورت مساوی بین 4 چرخ تقسیم نشده و به برخی از چرخ‌ها فشار بیشتری وارد می‌شود.

بالانس چرخ خودرو باعث می‌شود چرخ‌ها تعادل و هم‌راستایی مناسب را داشته باشند. به‌عبارت ساده‌تر، بالانس تایرها باعث تقسیم یکنواخت و مساوی وزن خودرو بین چرخ‌ها خواهد شد که عامل مهمی در حفظ تعادل ماشین خواهد بود.

بالانس کردن چرخ ماشین

اهمیت بالانس چرخ خودرو

بالانس چرخ‌های ماشین به‌مفهوم حفظ تعادل و هم‌راستا بودن چرخ‌ها است. از لحاظ علمی، بالانس چرخ‌ها به‌معنای توزیع یکنواخت وزن ماشین بین 4 چرخ است. بنابراین زمانی‌که چرخ‌های خودرو بالانس نباشند، در واقع وزن خودرو بین چرخ‌ها به‌خوبی و به‌‌صورت مساوی تقسیم نشده و ممکن است حادثه‌ای ناگوار رخ دهد چون خودرو دیگر آن تعادل لازم و مناسب را ندارد. از جمله دلایل اهمیت بالانس تایر خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تقسیم یکنواخت وزن خودرو روی تمامی چرخ‌ها؛
  • بالا بردن طول عمر تایرها؛
  • بهبود کیفیت سواری خودرو؛
  • بهبود تعادل و پایداری خودرو؛
  • جلوگیری از بروز حادثه به‌دلیل تعادل نداشتن خودرو.

علائم بالانس نبودن چرخ‌ها

عوامل مختلفی می‌تواند توزیع یکنواخت وزن خودرو روی لاستیک‌‌ها را از بین ببرد که شامل موارد زیر است.

  • گذشت زمان؛
  • فرسایش آج لاستیک به‌دلیل استفاده زیاد؛
  • فرسایش آج لاستیک به‌دلیل استفاده نادرست؛
  • ترمزهای شدید؛
  • رانندگی خطرناک؛
  • دست‌اندازهای بزرگ و چاله‌های آسیب‌زننده به لاستیک؛
  • رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌های بی‌کیفیت؛
  • کهنه بودن لاستیک و نزدیک بودن تاریخ انقضای آن؛
  • طول عمر لاستیک.

اگر در اثر یکی یا چند تا از عوامل فوق، لاستیک‌های خودرو از حالت بالانس خارج شوند، به‌صورت مستقیم روی کیفیت سواری و عملکرد خودرو تاثیر می‌گذارند. در چنین شرایطی علائم بالانس نبودن چرخ ها به شرح زیر خواهد بود.

  • ساییدگی نامنظم آج لاستیک؛
  • افزایش میزان مصرف سوخت خودرو؛
  • لرزش خودرو در سرعت بالا؛
  • خراب شدن سیستم تعلیق خودرو.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق حتی در شرایطی که لاستیک‌ها را تازه خریده یا تازه تعویض کرده‌اید باید برای بالانس چرخ‌ها به نمایندگی مجاز یا تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

روش های بالانس کردن چرخ ماشین

پیامدهای عدم بالانس بودن چرخ‌ها

بالانس نبودن چرخ‌های خودرو باعث بروز مشکلات زیادی در بخش‌های داخلی و بدنه خودرو خواهد شد. در چنین شرایطی، حتی ممکن است متوجه ضربه‌هایی به بدنه خودرو شده یا احتمال لرزش فرمان زیاد شود. پیامدهای بالانس نبودن چرخ های خودرو به شرح زیر است.

ساییدگی لاستیک‌ها

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های بالانس نبودن چرخ‌های خودرو، ساییدگی ناهمگون آج لاستیک‌ها است. زمانی‌که وزن خودرو به‌صورت منظم و مساوی میان چرخ‌ها توزیع نشده باشد، برخی از لاستیک‌ها تحت فشار بیشتر قرار گرفته و بیشتر ساییده می‌شوند. ساییدگی لاستیک شاید اولین نشانه‌ای باشد که هر مالکی باید برای بالانس چرخ خودرو اقدام کنند. چون در صورت عدم اقدام به‌موقع، نه‌تنها ساییدگی لاستیک‌ها باعث ترکیدگی آن‌ها شده بلکه می‌تواند حادثه‌ای بزرگ را رقم بزند. بنابراین تنها مشکل ساییدگی لاستیک‌ها، هزینه تعمیر و تعویض آن نخواهد بود.

افزایش مصرف سوخت

یکی از مشکلاتی که با ساییدگی لاستیک و تراز نبودن چرخ‌ها رخ می‌دهد، افزایش میزان مصرف سوخت است. بالانس نبودن چرخ‌های خودرو بازدهی کلی سوخت را کاهش داده و در نتیجه مجبور هستید بیشتر از حالت عادی بنزین بزنید.

عملکرد فنی نامناسب خودرو

ترمز گرفتن و شتاب گرفتن خودرو تابعی از سلامت و تعادل چرخ‌ها است. بنابراین در صورت بالانس نبودن لاستیک‌ها، موتور خودرو نیز بخشی از انرژی خود را برای ایجاد گشتاورهای بی‌فایده و بی‌مورد هدر خواهد داد. در چنین شرایطی، خودرو آن شتاب اولیه همیشگی را نداشته و در نتیجه برای رسیدن از نقطه A به نقطه B باید انرژی بیشتری صرف شود.

برای خرید بیمه بدنه باید راهنمای کاملی داشته باشید تا بهترین پوشش‌ها را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای کامل خرید بیمه بدنه خودرو، پوشش‌ها، شرایط و قیمت آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

لرزش فرمان خودرو

اگر حین رانندگی و در سرعت‌های بالا متوجه افزایش لرزش فرمان شده‌اید، احتمالا چرخ‌های خودرو از حالت بالانس خارج شده‌اند. با افزایش میزان سرعت، لرزش فرمان نیز بیشتر شده و گاهی کنترل آن سخت خواهد شد.

میزان لرزش فرمان به‌دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها باتوجه‌به وزن، اندازه و نوع چرخ‌ها در بین خودروهای مختلف، متفاوت است. اما به‌صورت‌کلی می‌توان گفت که سرعت متداول برای بررسی لرزش فرمان خودرو به‌دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها، 80 کیلومتربرساعت است.

خرابی قطعات

بالانس نبودن چرخ‌ها باعث وارد شدن ضربه‌هایی به بدنه و مجموعه قطعات خودرو خواهد شد. چاله‌ها، دست‌اندازهای غیراستاندارد و خرابی جاده‌ها در مسیرهای مختلف شهری و برون‌شهری به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو آسیب می‌زند.

به‌مرور زمان، این ضربه‌های کوچک و بزرگ به‌حدی به قطعات آسیب زده و باعث خرابی آن‌ها شده که حین رانندگی به‌وضوح متوجه ضربه‌ها و تکان‌های کابین خودرو و شنیدن صداهای غیرعادی نیز خواهید شد. لرزش خودرو در این مرحله نشان می‌دهد که بالانس نبودن چرخ‌ها به قطعات دیگر آسیب وارد کرده است که عامل مهمی در کاهش عمر قطعات و خرابی زودتر از موعد آن‌ها خواهد بود.

بیمه بدنه تعمیر برخی از قطعات خودرو را شامل نمی‌شود. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر باید مقاله بیمه بدنه شامل چه قطعاتی می‌شود؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

انواع روش‌ برای بالانس چرخ‌ها

برای بالانس کردن چرخ‌های خودرو باید به نمایندگی مجاز مراجعه کنید. این کار جزو مواردی نیست که بتوان آن را با برخی از ابزارها در خانه انجام داد. چون عدم بالانس اصولی چرخ‌ها می‌تواند حادثه‌ساز شود. بالانس چرخ خودرو به روش‌های زیر انجام می‌شود.

بالانس دینامیکی چرخ‌های خودرو یا بالانس کامپیوتری

بالانس دینامیکی کمی پیچیده‌تر از بالانس به روش استاتیکی است. در این روش تراز نبودن چرخ‌ها نسبت به صفحه‌ای عمودی نیز باید اندازه‌گیری شود. بنابراین تعمیرکار بالانس دینامیکی چرخ‌ها را به‌صورت زیر انجام می‌دهد.

  • تعمیرکار ابتدا لاستیک‌ها را باز و از روی خودرو جدا می‌کند.
  • تعمیرکار لاستیک‌ها را روی دستگاه نصب کرده و سپس آن‌ها را با سرعت‌های متفاوت می‌چرخاند.
  • هنگام چرخش لاستیک‌ها، سنسورهای دستگاه هر نقطه‌ای که وزن نامناسب داشته باشد را شناسایی می‌کنند.
  • کامپیوتر متصل به دستگاه نیز مشخص خواهد کرد که برای بالانس کردن چرخ‌ها به چه وزنه‌ای و در چه نقطه‌ای نیاز خواهد بود.

بالانس نبودن دینامیکی چرخ‌ها زمانی رخ می‌دهد که در نقطه‌ای از لاستیک، اختلاف وزنی ایجاد شده باشد که این اختلاف وزن باعث تاب‌خوردن چرخ‌ها خواهد شد. به‌عبارت ساده‌تر، عدم تساوی وزن وارده باعث ایجاد چنین مشکلی شده است. این نوع از بالانس نبودن لاستیک‌ها ضربه‌های شدیدی به بدنه وارد کرده و باعث لرزش آن می‌شود. جهت این ضربه‌ها نیز معمولا به سمت راست و چپ است.

بالانس استاتیکی چرخ‌های خودرو

تعمیرکار یا متخصص بالانس استاتیکی چرخ‌های خودرو را به صورت زیر انجام می‌دهد.

  • ابتدا تعمیرکار یا متخصص لاستیک‌‌ها را باز و از روی خودرو جدا می‌کند.
  • تعمیرکار لاستیک‌ها را روی دستگاه بالانس نصب می‌کند.
  • دستگاه دارای محوری قابل چرخش به‌صورت افقی است، بنابراین اگر لاستیک‌ها بالانس نباشند، یک طرف سنگین‌تر شده و به سمت پایین متمایل می‌شود.
  • تعمیرکار با بررسی وضعیت لاستیک‌ها، میزان بالانس بودن آن‌ها را ارزیابی خواهد کرد.
  • در صورت بالانس نبودن چرخ‌ها، تعمیرکار وزنه‌ای سربی را با وزنی مناسب در نقطه مقابل چرخ و روی لبه‌ رینگ آن قرار می‌دهد.
  • اگر وزنه سربی درست نصب شده باشد، تعادل لاستیک‌ها برقرار خواهد شد.

بالانس نبودن استاتیکی چرخ‌ها باعث خرابی و عدم تعادل نیروها و لرزش عمودی لاستیک می‌شود. بنابراین برخلاف بالانس نبودن دینامیکی چرخ‌ها، در این حالت، ضربه‌ها به سمت بالا و پایین وارد خواهند شد.

بالانس درجا یا روکار چرخ‌های خودرو

این روش بالانس چرخ‌های خودرو، استاندارد نیست و به‌همین‌دلیل نیز از آن در تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز و معتبر استفاده نمی‌شود. در این روش، بدون اینکه چرخ‌ها از خودرو جدا شده باشند، وضعیت بالانس آن‌ها بررسی خواهد شد.

در بالانس درجا، باید سرعت خودرو به 80 تا 90 کیلومتردرساعت برسد تا بالانس انجام شود. قبل از انجام بالانس، با گچ روی لاستیک را علامت‌گذاری می‌کنند. دستگاه بالانس درجا نیز لامپی فلشر دارد که چرخش لاستیک خودرو را بررسی کرده و نقطه‌ای که نیاز به بالانس دارد را شناسایی خواهد کرد.

بدنه هر خودرویی نیاز به پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه بدنه دارد. برای کسب اطلاعات لازم می‌توانید مقاله بدنه ماشین شما به بیمه بدنه نیاز دارد! را در بلاگ ازکی بخوانید.

بالانس چرخ خودرو چه زمانی باید انجام شود؟

زمان مشخصی برای بالانس کردن چرخ‌های خودرو تعیین نشده است چون عدم بالانس بودن چرخ‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به‌صورت‌کلی پیشنهاد می‌شود که در یکی از موارد زیر برای بالانس چرخ‌ها اقدام شود.

  • هر 6 ماه یک‌بار؛
  • هر 8 هزار تا 9 هزار کیلومتر؛
  • با هر بار تعویض لاستیک‌ها؛
  • با هر بار جابه‌جایی ضرب‌دری لاستیک‌ها؛
  • پس از افتادن لاستیک‌ها در چاله‌ای عمیق؛
  • با هر بار تعمیر لاستیک‌ها.

لازم است بدانید که با هر بار تعویض لاستیک ماشین، باید برای بالانس چرخ خودرو اقدام شود. جالب است بدانید که برخی از افراد برای جلوگیری از ساییدگی نامتعادل لاستیک‌ها، به‌صورت دوره‌ای برای جابه‌جایی ضرب‌دری لاستیک‌ها اقدام می‌کنند. این کار به‌ظاهر ساده باعث می‌شود چرخ‌ها متعادل‌تر از قبل باشند.

نکته مهم اینکه، تراز کردن چرخ‌ها با بالانس‌ کردن آن‌ها متفاوت است. تراز کردن چرخ به‌معنای مجموعه‌ای از کارهایی است که در آن زاویه چرخ‌ها به‌گونه‌ای تنظیم خواهد شد که موازی یکدیگر و عمود روی زمین قرار بگیرند. اما بالانس کردن لاستیک‌ به‌ این مفهوم است که چرخ‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شوند که وزن یا فشار وزن خودرو به‌صورتی یکنواخت بین کل لاستیک‌ها تقسیم شود.

ضرورت کارشناسی خودرو

متاسفانه یکی از تله‌های دلال‌ها برای پایین‌آوردن قیمت خودرو، وارد آوردن ایراد‌هایی کوچک و جزئی است که به‌صورت مستقیم روی کاهش قیمت آن تاثیر دارد. بنابراین لازم برای خرید هر نوع خودرویی حتما برای کارشناسی آن توسط یک متخصص اقدام شود. تنها در چنین شرایطی است که دست دلالان کوتاه شده و خودرو به‌ارزش روز خود معامله خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد، کارشناسی خودرو بخشی مهم از فرایند خرید و فروش آن است. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله کارشناسی خودرو چیست و چرا برای خرید بیمه بدنه باید خودرو کارشناسی شود؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

نکات تکمیلی بالانس چرخ خودرو

  • هر 6 ماه یک‌بار یا هر 8 هزار تا 9 هزار کیلومتر برای بازدید فنی بالانس بودن چرخ‌ها اقدام کنید.
  • هرگز بالانس چرخ‌ها را با ابزارهای موجود در خانه انجام ندهید. این کار نیاز به دستگاه دارد و باید توسط کارشناس متخصص انجام شود.
  • در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالانس نبودن چرخ‌ها که در بخش‌های قبلی بررسی شد، بدون توجه به زمان و مسافت طی شده به نمایندگی مجاز خودرو مراجعه کنید.
  • قبل از خرید و فروش خودرو همواره برای کارشناسی آن اقدام کنید تا در صورت وجود مشکلی در بدنه و قطعات، ارزش خودرو کاهش پیدا نکند.

اهمیت بالانس چرخ خودرو در خرید بیمه بدنه خودرو

بالانس نبودن چرخ خودرو جزو پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه بدنه نیست، بنابراین این موضوع تاثیری روی فرایند خرید بیمه بدنه خودرو نخواهد داشت. اما در هر صورت لازم است برای جلوگیری از بروز حادثه باید برای بالانس کردن چرخ‌ها اقدام شود.

بالانس چرخ خودرو و خرید بیمه بدنه از ازکی

برخلاف آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، چرخ خودرو تاثیر بسیار زیادی در راندمان این وسیله داشته و می‌تواند حتی میزان مصرف سوخت را نیز مدیریت کند. بالانس چرخ خودرو به‌منظور حفظ تعادل و تساوی وزن خودرو روی چرخ‌ها انجام خواهد شد. بنابراین اگر وزن وارده روی چرخ‌های خودرو به‌صورت مساوی نباشد، نه‌تنها باعث ساییدگی لاستیک‌ها شده بلکه می‌تواند منجر به لرزش فرمان و خودرو، کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و آسیب به دیگر قطعات خودرو شود. لازم است بدانید که در صورت بروز حادثه به‌دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها باید بیمه بدنه کاملی داشته باشید. با‌توجه‌به اینکه امکان خرید قسطی و نقدی بیمه بدنه خودرو در ازکی فراهم شده است، بهتر است کامل‌ترین پوشش‌ها با بالاترین سقف تعهدات را خریداری کنید چون قرار نیست تمام حق‌بیمه را یک‌جا پرداخت کنید.

سوالات متداول

  1. آیا لاستیک نو نیاز به بالانس خواهد داشت؟ بله. با تعویض لاستیک‌های کهنه با لاستیک نو یا تعویض ضرب‌دری لاستیک‌ها باید برای بالانس چرخ‌ها نیز اقدام شود.
  2. علائم بالانس نبودن چرخ‌ها چیست؟ لرزش فرمان، کاهش کیفیت رانندگی، افزایش مصرف سوخت، ساییدگی لاستیک‌ها و کاهش شتاب خودرو از جمله علائم بالانس نبودن چرخ‌ها است.
  3. بالانس چرخ‌های خودرو به چه روشی انجام می‌شود؟ بالانس استاندارد چرخ‌های خودرو به 2 روش استاتیکی و دینامیکی انجام می‌شود.
  4. آیا بالانس نبودن چرخ خودرو تاثیری در خرید بیمه بدنه دارد؟ خیر. بالانس نبودن چرخ‌ها تاثیری در فرایند خرید بیمه بدنه خودرو ندارد.
  5. آیا بالانس درجا چرخ ماشین روشی استاندارد است؟ خیر. این روش استاندارد نبوده و در تعمیرگاه‌های محلی انجام می‌شود. در نتیجه احتمال وجود خطا یا آسیب زیاد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا