خدمات خودرویی

همه چیز درباره باتری به باتری کردن ماشین + روش‌ها و مراحل

باتری به باتری کردن ماشین یکی از فرآیندهایی است که اکثر صاحبان خودرو در طول رانندگی خود ممکن است به آن نیاز پیدا کنند. با وجود راه‌های مختلف برای شارژ باتری، این یک روش ساده و در دسترس است که با کمترین تجهیزات می‌توانید آن را انجام دهید. اگر قصد باتری به باتری کردن ماشین را دارید، باید حتما اصول این کار را رعایت کنید تا به خودرو آسیبی نرسد. بنابراین ما در این مطلب نحوه باتری به باتری ماشین و نکات مربوط به آن را بررسی می‌کنیم. تا انتها همراه ازکی باشید.

نحوه باتری به باتری ماشین

پیش از اینکه بخواهیم مراحل باتری به باتری را توضیح دهیم، ابتدا باید بدانید که برای این فرآیند به چه چیزهایی نیاز دارید. برای جلوگیری از هرگونه حادثه، ابتدا وضعیت باتری را بررسی کنید و مطمئن شوید که باتری دچار نشت اسیدی نیست. در ضمن، باید بدنه باتری را بررسی کنید تا ترک قابل مشاهده‌ای روی آن نباشد. سپس می‌توانید باتری به باتری ماشین را شروع کنید.
برای این کار باید یک کابل اتصال، دستکش لاستیکی و خودرویی با باتری کاملا شارژ شده، داشته باشید. انگشتر یا وسایل فلزی مثل ساعت مچی خود را دربیاورید. زیرا هیچ فلزی نباید با پایانه‌های باتری تماس داشته باشد. بعد از بررسی تمامی این موارد، می‌توانید مراحل اصلی را شروع کنید.

مراحل باتری به باتری کردن ماشین

جهت باتری به باتری خودرو، مراحل زیر را طی کنید:
1. ابتدا خودرویی را پیدا کنید که حاضر است با خودروی شما باتری به باتری انجام دهد و باتری خودِ او هم سالم باشد.
2. کابل باتری به باتری را آماده کنید و هر دو وسیله نقلیه را در جایی قرار دهید که قسمت‌های باتری آنها به هم نزدیک باشد. در ضمن، آنها را طوری قرار دهید که طول کابل برای آنها کافی باشد. به طور کلی، توصیه می‌شود که اتومبیل‌ها را روبه‌روی یکدیگر قرار دهید.
3. بعد از خاموش کردن هر دو ماشین، کابل‌ها را وصل کنید. پایانه‌های مثبت و منفی هر دو باتری را به شکل مشابه به یکدیگر متصل کنید. کابل قرمز باید به قطب مثبتِ باتری تمام شده و قطب مثبت باتری سالم وصل شود. به همین ترتیب، کابل مشکی را به دو قطب منفی خودروها وصل کنید.
4. حالا ماشین سالم را روشن کرده و اجازه دهید که چند دقیقه کار کند.
5. سپس ماشین باتری تمام شده را روشن کنید و اگر روشن نشد، بعد از گذشت چند دقیقه دوباره امتحان کنید.
6. پس از استارت زدن خودرو، کمی منتظر بمانید و سپس کابل ها را با دقت و به ترتیب معکوس، جدا کنید.

باطری به باطری کردن ماشین

باتری به باتری ماشین سنگین چگونه است؟

نحوه باتری به باتری ماشین سنگین تفاوتی با ماشین‌های دیگر ندارد. باید تمامی پیش نیازها و مراحل انجام شده‌ای که گفتیم را انجام دهید. ولی برای باتری به باتری ماشین سنگین، حتما باید از یک ماشین سنگین دیگر کمک بگیرید.
باتری به باتری ماشین اتوماتیک چگونه است؟
اگر خودروی شما اتوماتیک است، باز هم می‌توانید طبق روش توضیح داده شده، باتری به باتری را انجام دهید. فقط در هر صورت باید نکات مهم و اصولی را رعایت کنید که در ادامه مطلب به آنها می‌پردازیم.

آیا باتری به باتری برای ماشین ضرر دارد؟

به طور کلی، باتری به باتری آسیبی به خودرو وارد نمی‌کند. البته باید برخی نکات را رعایت کنید تا آسیبی به ماشین شما وارد نشود. برخی از این نکات عبارت‌اند از:
• مطمئن شوید که کابل به درستی به قطب‌های راست و منفی وصل شده است.
• تجهیزات الکتریکی غیرضروری مانند چراغ‌ها، ضبط، رادیو و سیستم‌های تهویه مطبوع را خاموش کنید. این کار فشار وارد شده بر روی باتری را کاهش می‌دهد. در ضمن، از افزایش ولتاژ جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد به سیستم برق خودرو آسیب برسد.
• حتما قبل از استارت زدن، موتور ماشین را خاموش کنید تا باتری آن از طریق ماشین دیگر روشن و شارژ شود. در غیر این صورت، ممکن است یک دفعه بار زیادی به دینام وارد شود و آسیب ببیند.
• پس از اینکه باتری به باتری صورت گرفت و ماشین روشن شد، به آرامی گاز بدهید و از گاز دادن با فشار بالا دوری کنید.

خطرات باتری به باتری کردن ماشین

اگر نکاتی که در بخش قبلی گفتیم را انجام ندهید، ممکن است برای ماشین شما خطرات زیادی ایجاد شوند که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. سوختن کامپیوتر خودرو ECU

افزایش ناگهانی ولتاژ ناشی از باتری به باتری، می‌تواند به طور جدی به ECU آسیب برساند. این امر بر عملکرد دینام‌ها، پمپ‌های بنزین و حتی فیوزها اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث اختلال در عملکرد این قطعات شود.

2. اختلال در سیستم‌های کنترل کشش و پایداری

وسایل نقلیه مجهز به سیستم‌های پایداری و کنترل کشش، هنگام باتری به باتری باید دقیقا دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنند. وگرنه ممکن است در سیستم اختلال پیش آید و منجر به بی‌ثباتی در کنترل خودرو شود. در این صورت، ایمنی راننده و سایر مسافران را به خطر می‌اندازد.

3. آسیب به سیستم فرمان برقی

رعایت نکردن دستورالعمل های باتری به باتری ممکن است به سیستم فرمان برق آسیب برساند. در نتیجه، فرمان سفت‌تر می‌شود و نمی‌توان به راحتی خودرو را کنترل کرد؛ مطمئنا این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

4. نقص کیسه هوا

پس از اتمام باتری به باتری، سیستم کیسه هوا ممکن است دچار مشکل شود و در صورت بروز تصادف، به درستی کار نکند. عواقب چنین حوادثی می‌تواند بسیار جدی باشد و به هیچ وجه قابل جبران نیست.

5. اختلال در برخی از آپشن‌ها مثل سیستم start/stop

اکثر خودروهای جدید، آپشن‌های مدرنی مانند start/stop دارند. ولی باتری به باتری می‌تواند این سیستم را از کار بیاندازد و مجبور شوید آن را تعمیر کنید. توصیه می‌شود در خودروهای مجهز به سیستم استارت/استاپ، از باتری به باتری خودداری شود. زیرا باتری‌های این خودروها به طور خاص برای خودشان طراحی شده است و سیستم‌های الکتریکی این خودروها بیشتر در معرض نوسانات برق قرار دارند.

6. آسیب رسیدن به خودروی مدرن

گاهی اوقات از خودروهای مدرن برای باتری به باتری کردن خودروهای قدیمی استفاده می‌شود. این می‌تواند باعث افزایش ناگهانی ولتاژ در خودروهای مدرن و آسیب رسیدن به سیستم‌های الکترونیکی گران قیمت آنها شود.

چرا باتری خودرو خالی می‌شود؟

برخی از مهمترین عواملی که باعث می‌شوند باتری خوردوی ماشین خالی شود، عبارت‌اند از:
• وجود ایراد در دینام خودرو
• روشن ماندن چراغ‌های خودرو
• اکسید شدن اتصالات باتری
• برق‌دزدی ماشین
• ضعیف شدن باتری
• رانندگی زیاد در مسیرهای کوتاه
• هوای بیش از حد گرم یا سرد
• خوردگی یا سست بودن کابل‌های باتری

نکاتی برای سالم نگه داشتن باتری خودرو

با اینکه باتری به باتری ماشین روش خوبی برای شارژ شدن آن است، ولی این راه موقتی محسوب می‌شود. بنابراین برای این‌که باتری شما سالم بماند و مجبور نشوید باتری به باتری را انجام دهید، به نکات زیر دقت کنید:
1. هرگونه دستگاه یا لوازم جانبی برقی را هنگام خاموشی از خودرو جدا کنید.
2. در صورت خاموش بودن موتور، چراغ‌های جلو و داخلی را خاموش کنید.
3. به طور مرتب رانندگی کنید تا شارژ باتری را محفوظ نگه دارید.
4. ولتاژ باتری خود را روی ۱۲.۶ نگه دارید.
5. باتری خودرو را تمیز کنید.

با خرید بیمه بدنه از ازکی، خسارت باتری را جبران کنید

با توجه به گران بودن هزینه قطعات خودرو، شما می‌توانید بیمه بدنه بخرید و مقداری از خسارات را جبران کنید. در برخی از شرکت‌ها، بیمه بدنه علاوه بر پوشش‌های اصلی، خسارات وارد شده به باتری، لاستیک و … را هم می‌پردازد. شما می‌توانید در ازکی شرکت‌هایی که بیمه بدنه ارائه می‌دهند را مشاهده کنید و با خرید این بیمه با قیمت مناسب، خسارت وارد شده به باتری خود را دریافت کنید.

سوالات رایج
1. آیا باتری به باتری برای ماشین ضرر دارد؟
به طور کلی، باتری به باتری ضرر خاصی برای ماشین ندارد. ولی حتما باید مراحل آن را طبق اصول انجام دهید تا مشکلی برای خودرو پیش نیاید.

2. دلیل خالی شدن باتری ماشین چیست؟
سیم کشی نادرست خودرو، روشن ماندن خودرو برای طولانی مدت، تمام شدن عمر مفید باتری و پوسیده شدن اتصالات باتری، برخی از مهمترین دلایل خالی شدن باتری است.

3. باتری به باتری ماشین سنگین چه تفاوتی با ماشین‌های دیگر دارد؟
به طور کلی باتری به باتری ماشین سنگین تفاوتی با ماشین‌های سواری ندارد. فقط برای ماشین سنگین، حتما باید از یک ماشین سنگین دیگر کمک بگیرید.

4. آیا باتری به باتری به کامپیوتر ماشین آسیب می‌زند؟
بله؛ اگر این کار را اصولی انجام ندهید، باعث افزایش ناگهانی ولتاژ می‌شود و این می‌تواند به طور جدی به کامپیوتر یا ECU آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا