خدمات خودرویی

مراحل فک رهن خودرو + مدارک، شرایط و هزینه‌

فک رهن خودرو یا خارج‌کردن وسیله نقلیه از رهن به طی‌کردن مراحلی ویژه نیاز دارید. در واقع، اگر سند خودرویتان را به‌عنوان وثیقه در گروی شرکت سازنده یا جای دیگر قرار داده باشید، برای آزادکردن آن، لازم است که مراحل فک رهن را بدانید. در این مقاله، درباره این مراحل برایتان خواهیم گفت و شما را با مدارک، شرایط و البته هزینه این اقدامات آشنا می‌کنیم.

فک رهن خودرو چیست و چه مراحلی دارد؟

زمانی که خودرویی را به‌طور اقساطی خریداری می‌کنید، سند یا برگ سبز خودرو در رهن باقی می‌ماند و حکم وثیقه‌ را پیدا می‌کند. سند در رهن خودرو زمانی آزاد می‌شود که تمام اقساط خودرو تسویه شده باشد. امکان خرید قسطی خودرو از شرکت‌هایی نظیر ایران خودرو و سایپا وجود دارد. پس از پرداخت تمام اقساط است که می‌توانید سندتان را آزاد و به‌طور رسمی از آنِ خود کنید. به این فرایند فک رهن می‌گویند. با طی‌کردن تمام مراحل فک رهن و پرداخت اقساط، روی برگ سبز خودرو، عبارت «خودرو فک رهن شد»، ثبت می‌شود.

مدارک فک رهن خودرو چیست؟

برای فک رهن خودرو و آزادشدن سند آن، باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • برگ سبز خودرو یا همان اصل سند مالکیت که از سوی پلیس راهور ناجا صادر شده است.
  • کارت مشخصات خودرو و بیمه شخص ثالث معتبر.
  • مدارک تأیید صحت اطلاعات سکونت مالک.
  • مدارک شناسایی مالک یا وکیل او.

منظور از مدارک تأیید صحت اطلاعات سکونت مالک، مدارکی مانند قولنامه یا سند ملک است. باید نشانی و مشخصات درج‌شده در این مدارک با موارد اعلامی در اسناد خرید خودرو یکسان باشد.

شرایط فک رهن خودرو چیست؟

لازم است، برای فک رهن خودرو با شرایط این کار هم آشنا باشید. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  • دریافت معرفی‌نامه؛
  • ارائه مفاصا؛
  • مراجعه مالک؛
  • تهیه برگ معاینه فنی.

در ادامه، درباره هریک از این موارد، بیشتر برایتان خواهیم گفت تا از شرایط فک رهن بهتر باخبر شوید.

دریافت معرفی‌نامه

برای اینکه فک رهن انجام شود، باید معرفی‌نامه‌ای از شرکت خودروسازی دریافت کنید. بنا به اینکه خودرو را از کدام شرکت (مثلاً ایران خودرو یا سایپا) دریافت کرده‌اید، احتیاج است که به همان شرکت هم مراجعه داشته باشید. معرفی‌نامه را دریافت و نامه صادرشده را به مرکز تعویض پلاک ارائه کنید.

ارائه مفاصا

گواهی مفاصا برگه و مدرک معتبری است که در آن به جرایم رانندگی مرتکب‌شده با خودرو اشاره می‌شود. داشتن این گواهی یعنی جریمه‌ها تسویه شده‌اند. با پرداخت تمام جرایم احتمالی موجود و دریافت مدرک مفاصا، وارد مرحله بعدی فک رهن خودرو خواهید شد. در واقع، پیش از اینکه مراحل دیگر فک رهن انجام شود، نباید هیچ‌گونه جریمه‌ای بابت رانندگی با خودروی موردنظر، تسویه‌نشده باقی مانده باشد.

مراجعه مالک

در این گام از اقدامات لازم برای فک رهن خودرو، مالک باید به‌همراه خودرو به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند. تعدادی از اقدامات اداری فک خودرو در این مرحله صورت می‌گیرند. اگر مالک نتواند به مرکز مراجعه کند، امکان ارسال وکیل قانونی او هم وجود خواهد داشت. باید از پیش، اقدامات لازم برای دادن وکالت‌نامه به فردی دیگر انجام شده باشد و وکیل به‌جای مالک خودرو، اقدامات لازم را پیش بگیرد.

تهیه برگ معاینه فنی

سابقه اطلاعات مخصوص به خودرو در سامانه پلیس راهور موجود است. در واقع، اطلاعات مرتبط با محصولات شرکت‌های سایپا و ایران خودرو در این سامانه درج شده‌اند. بررسی اطلاعات مربوط به خودرو در این سامانه هم یکی از مراحل فرایند فک خودرو است. در نهایت هم نیاز به دریافت برگ معاینه فنی صادرشده از مراکز مکانیزه مجاز خودروهای دولتی یا شخصی وجود دارد.

هزینه فک رهن ماشین چقدر است؟

در مراکز تعویض پلاک، دستگاه‌های خودپردازی وجود دارند که امکان پرداخت هزینه‌های لازم برای فک رهن وسیله نقلیه را مقدور می‌کنند. هزینه‌های لازم برای انجام این فرایند هم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مبلغی بابت نقل و انتقال سند خودرو که به حساب بانک ملی و برای اداره خزانه‌داری کل واریز می‌شود.
  • واریز مبلغی بابت صدور کارت سوخت جدید خودرو هم نیاز است.
  • هزینه فک رهن سند به حساب بانک قوامین هم لازم است.
  • شماره حساب بانک قوامین ۰۱۵۱۸۰۱۰۰۱۱۲۴۳۲ است.

در سال ۱۴۰۳، فک رهن سند خودرو از محصولات ایران خودرو معادل با ۱۰۰هزار تومان است. فک سند در خارج از ایران خودرو (به‌شکل لیزینگی و…)، معادل ۱۲۰هزار تومان است. هزینه فک رهن زودتر از موعد هم معادل ۱۵۰هزار تومان خواهد بود. همیشه برای پرداخت هزینه‌ها، به‌دقت به ارقام و شماره حساب‌ها دقت کنید تا در این مسیر، متضرر نشوید.

نوبت شماست

به‌دنبال اقدامات فک رهن خودرو هستید و می‌خواهید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید؟ بار دیگر، این مقاله را مرور کنید تا از نکات قیدشده در آن، الهام بگیرید و بدانید که از چه نقطه‌ای باید سررشته امور را در این فرایند، به‌دست بگیرید. اگر تجربه‌ای دارید یا سوالی برایتان پیش آمده، هم حتماً ما را در جریان بگذارید.

یادتان باشد که برای دریافت بیمه شخص ثالث خودرو که یکی از مدارک لازم برای فک رهن است، امکان مراجعه به سامانه ازکی وجود دارد. ازکی سامانه‌ای آنلاین فراهم کرده که با مراجعه به آن می‌توانید انواع بیمه، از جمله بیمه شخص ثالث را خریداری کنید.

تمام مراحل خرید بیمه شخص ثالث از ازکی، به‌شکل آنلاین پیش می‌رود. بدون محدودیت‌های مکانی و زمانی، به‌سادگی از ازکی بیمه بخرید. در هر زمان و از هر مکانی می‌توانید بیمه شخص ثالث را تهیه کنید. فرایند فک رهن وسیله نقلیه واضح است و دشواری چندانی پیش رو ندارد. با بررسی این گام‌ها می‌توانید سند خودروی خریداری‌شده خود را رسماً در دست داشته باشید.

سوالات متداول

فک رهن خودرو به چه معناست؟

با خرید خودرو به‌شکل قسطی از ایران خودرو یا سایپا، جهت دریافت سند و خروج آن به‌عنوان وثیقه به تسویه تمام اقساط نیاز دارید. به این فرایند، یعنی خارج‌کردن سند از رهن شرکت، فک رهن گفته می‌شود.

شرایط فک رهن خودرو چیست؟

برای این اقدام باید معرفی‌نامه شرکت خودروسازی را دریافت کنید، مفاصا ارائه بدهید و مالک با تهیه برگ معاینه فنی به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند.

مدارک لازم برای فک رهن چیست؟ 

برگ سبز خودرو یا همان اصل سند مالکیت، کارت مشخصات خودرو و بیمه شخص ثالث معتبر، مدارک تأیید صحت اطلاعات سکونت مالک و مدارک شناسایی مالک یا وکیل قانونی او در این زمینه مورد نیاز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا