بیمه بدنه

قوانین و تغییرات جدید بیمه بدنه خودرو در سال ۱۴۰۳

بیمه بدنه خودرو، یکی از مفیدترین انواع بیمه است که خسارت‌های مختلفی را پوشش می‌دهد. با اینکه این بیمه مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست، ولی مزایای زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند آن را خریداری کنند تا در زمان خسارت مجبور نباشند هزینه بالایی را بپردازند. قوانین بیمه بدنه خودرو در هر سال به روز می‌شود و تغییر می‌کند؛ بنابراین ما در این مطلب قصد داریم قوانین بیمه بدنه خودرو 1403 را بررسی کنیم. در اداه همراه ازکی باشید.

قوانین بیمه بدنه برای پوشش اصلی خسارات اتومبیل شما

در قوانین بیمه بدنه خودرو 1403، موارد زیر تحت پوشش قرار می‌گیرند:
• خسارت دیدن وسیله نقلیه بر اثر واژگونی، سقوط، آتش‌سوزی و انفجار
• برخورد ماشین به جسم ثابت یا متحرک
• به سرقت رفتن خودرو یا آسیب رسیدن به تجهیزات خودرو در حین سرقت
• خسارات وارده به خودرو در حین حمل و نقل
• آسیب رسیدن به خودرو در زمان نجات افراد آسیب دیده دیگر

قوانین بیمه بدنه برای پوشش تکمیلی خسارات اتومبیل شما

در بخش قبلی، پوشش های اصلی بیمه بدنه را عنوان کردیم؛ ولی شما با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توانید پوشش‌های زیر را دریافت کنید:
• خسارت وارده به دلیل حوادث طبیعی از جمله: سیل، زلزله و آتش‌فشان
• پرداخت روزانه مبلغی تحت عنوان هزینه ایاب و ذهاب به شخص بیمه‌گذار، حداکثر تا 30 روز (در صورتی که ماشین آسیب دیده، در تعمیرگاه باشد)
• دزدیده شدن وسایل و تجهیزات خودروی در حال توقف
• شکسته شدن شیشه اتومبیل در اثر ضربه
• پرداخت خسارت بر اساس ارزش روز خودرو
• خسارات ناشی از پاشیده‌شدن مواد اسیدی، شیمیایی و رنگ بر روی بدنه ماشین
• حذف فرانشیز (بخشی از خسارات هنگام حادثه بر عهده شخص بیمه‌گذار است که به آن فرانشیز می‌گویند)
• جبران هر گونه خسارت وارده به ماشین در خارج از مرز کشور
• جبران خسارت‌های ناشی از کشیدن میخ، اجسام تیز و ایجاد خط و خش بر روی خودرو

قوانین دریافت تخفیف بیمه بدنه خودرو

مانند برخی از بیمه‌های دیگر، شما می‌توانید از تخفیف بیمه بدنه بهره ببرید. شرایط دریافت تخفیف در قوانین بیمه بدنه خودرو به شرح زیر است:
• اگر ماشین شما صفر کیلومتر است، این شامل 20 تا 30 درصد کاهش قیمت می‌شود.
• در صورت پرداخت نقدی حق بیمه، 10 درصد تخفیف بیمه بدنه به شما تعلق می‌گیرد.
• اگر چندین سال است که از خسارت بیمه بدنه خود استفاده نکرده‌اید، بر اساس هر سال می‌توانید درصدی تخفیف دریافت کنید.

تغییرات جدید بیمه بدنه

نحوه تعیین سهم بیمه‌گزار از مبلغ بازیافتی در پوشش سرقت کلی بیمه بدنه

بر اساس بخشنامه بیمه مرکزی، سهم بیمه‌گزار از مبلغ بازیافتی در سرقت، طبق موارد زیر تعیین می‌شود:
اگر تا یک سال بعد از پرداخت خسارتِ وسیله نقلیه سرقت شده و انتقال آن بیمه بیمه‌گر، وسیله پیدا شود، شرکت بیمه‌گر باید مبلغ بازیافتی را محاسبه و پرداخت کند. در واقع، شرکت بیمه وظیفه دارد که بعد از فروش وسیله نقلیه مذکور و با در نظر گرفتن آیین بازیافت خسارت، این مبلغ را بپردازد. البته، مبلغ بازیافتی بر اساس درصد کسورات خسارت پرداختی محاسبه می‌شود نه بر اساس معادل آن. بنابراین باید فرمولی را در نظر بگیرند تا این درصد محاسبه شود. سهم بیمه‌گزار از مبلغ بازیافتی را براساس فرمول زیر محاسبه می‌کنند:
“مبلغ بازیافتی x درصد کسر شده از خسارت”

رعایت اصل حد اعلای حسن نیت

زمانی که بیمه بدنه خودرو را استعلام می‌گیرید و قیمت آن را محاسبه می کنید، اطلاعاتی توسط شرکت بیمه ثبت می‌شود. شرکت بیمه بر اساس این اطلاعات، نرخ بیمه بدنه را محاسبه می‌کند و بیمه‌نامه صادر می‌شود. در صورتی که فرد بیمه‌شونده واقعیتی را بپوشاند یا اطلاعات دروغ را به شرکت ارائه دهد، فرد در زمان وقوع حادثه به مشکل برمی‌خورد. زیرا در این صورت شرکت بیمه دیگر تعهدی برای جبران خسارت ندارد و بیمه‌نامه باطل می‌شود.

عدم اظهارات خلاف واقع

هنگام خرید بیمه‌نامه نباید هیچ تقلبی انجام دهید و به قوانین بیمه بدنه خودرو پایبند باشید. اگر در این فرآیند از سمت بیمه‌شونده تقلب رخ دهد، شرکت بیمه تعهدی نخواهد داشت و در زمان حادثه هیچ خسارتی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

ماده 19 قانون بیمه بدنه

در زمان خرید بیمه بدنه یا تحقیق درباره آن، ممکن است اسم ماده قانون 19 بیمه بدنه را شنیده باشید. این قانون نحوه تعیین خسارت را مشخص می‌کند؛ به این صورت که مسئولیت بیمه‌‌گر عبارت است از: تفاوت قیمت مال بیمه شده بلافاصله قبل از وقوع حادثه با قیمت باقی مانده آن بلافاصله بعد از حادثه.‌
خسارت حاصله به صورت پول نقد پرداخت خواهد شد؛ مگر اینکه حق تعمیر یا عوض کردن برای بیمه‌‌گر در سند بیمه، پیش‌‌بینی شده باشد. در این صورت بیمه‌‌گر باید در طول مدت بیمه‌نامه، تعمیرات را انجام دهد. ‌در هر صورت حداکثر مسئولیت بیمه‌‌گر از مبلغ بیمه‌شده تجاوز نخواهد کرد.

خرید بهترین بیمه بدنه 1403 در ازکی

اگر شما هم قصد خرید بیمه بدنه را دارید، کافیست وارد سایت ازکی شوید. ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم که شما بتوانید در سریع‌ترین زمان، قیمت بیمه بدنه خود را در شرکت‌های مختلف استعلام بگیرید. در این صورت لیستی به شما ارائه می‌شود که امکان مقایسه قیمت‌ها را فراهم کرده است. شما می‌توانید بر اساس شرایط هر شرکت و بودجه خود، بهترین بیمه بدنه خودرو را برای اتومبیل‌تان تهیه کنید.

سوالات رایج
1. آیا بیمه بدنه تصادفات خارج از مرز را هم پوشش می‌دهد؟
بله؛ در صورتی که خارج از مرز ایران دچار تصادف شوید، بیمه بدنه خسارات آن را جبران می‌کند.

2. آیا بیمه بدنه در هنگام فروش انتقال داده می‌شود؟
صاحب خودرو امکان فسخ بیمه و عودت وجه بیمه‌نامه از شرکت بیمه را دارد. علاوه بر این، می‌تواند آن را به شخص دیگری انتقال دهد.

3. آیا می‌توان تخفیف بیمه بدنه را در هنگام تعویض خودرو حفظ کرد؟
اگر اعتبار بیمه تمام نشده باشد، می‌توان الحاقیه گرفت و بیمه را به خودروی جدید منتقل کرد. ولی اگر تاریخ بیمه تمام شده باشد، بعضی شرکت‌ها تا شش ماه و برخی تا یک سال بعد، امکان انتقال تخفیف بیمه به خودروی جدید را فراهم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا