خبر روز

خبرفوری: نرخ دیه ۱۴۰۳ اعلام شد! آشنایی با محاسبات و قوانین

نرخ دیه 1403 اعلام شد و شورای عالی بیمه برای تعیین حق بیمه شخص ثالث تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در تازه‌ترین اخبار اعلام‌شده قوه قضاییه پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده، نرخ دیه سال 1403 را با افزایش 33 درصدی نسبت به سال جاری، برای ماه‌های غیرحرام 12میلیارد ریال و برای ماه‌های حرام، 16میلیارد ریال تعیین کرده است. این در حالی است که نرخ دیه در سال جاری، برای ماه‌های حرام و غیرحرام، به‌ترتیب 9میلیارد ریال و 12 میلیارد ریال بود و نسبت به سال گذشته، افزایش 50درصدی داشت.

در همین راستا، شورای عالی بیمه در آخرین نشست سال 1402 خود، درمورد حق بیمه شخص ثالث تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بیمه شخص ثالث یک نوع بیمه اجباری است که هدف اجرای آن هم تأمین خسارت مالی و جانی شخص ثالث است. یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث، نرخ دیه است. همواره در روزهای پایانی سال، قوه‌قضاییه نرخ دیه را مشخص می‌کند . سپس  همان‌طور که در قانون ثالث، مصوب سال ۱۳۹۵ تبصره ۳ ماده ۱۸ آمده است، نرخ حق بیمه شخص ثالت پس از تعیین نرخ دیه از سوی رئیس محترم قوه قضائیه در اسفند ماه از سوی بیمه مرکزی محاسبه و پس از تأیید شورای عالی بیمه به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود.

گفتنی است در سال 1402، با اینکه نرخ دیه نسبت به سال قبل افزایش 50درصدی داشت، اما شورای عالی بیمه، با درنظرگرفتن شرایط بیمه‌گذاران، نرخ حق بیمه شخص ثالث را افزایش نداد. هرچند که به‌گفته برخی کارشناسان، اگر نرخ حق بیمه شخص ثالث افزایش پیدا نکند، صندوق تامین خسارت‌‌های بدنی که طبق قانون، مسئولیت پرداخت ما‌به‌التفاوت دیه سال قبل و سال بعد را به عهده دارد حق بیمه کمتری دریافت می‌کند. همچنین در مقابل تعهد بالاتری خواهد داشت و عملاً صندوق در صورت‌های مالی سمت زیان خواهد رفت و توان انجام تعهدات صندوق کاهش خواهد یافت.

همان‌طور که گفته شد، به‌زودی تصمیمات شورای عالی بیمه در خصوص نرخ حق بیمه شخص ثالث اعلام خواهد شد. اگر می‌خواهید این نوع بیمه را خریداری کنید، می‌توانید در ازکی استعلام، محاسبه و خرید بیمه شخص ثالث را بخوانید و از جزئیات آن باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا