خبر روز

کارمندان و بازنشستگان دولت، پاداش آخر سالتان چقدر است؟ جزئیاتی که منتظرش بودید

حداقل عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان تعیین شد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در تشریح عیدی پایان‌سال کارمندان و بازنشستگان اعلام کرد که بر اساس مصوبه هیئت‌دولت، حداقل عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی، با افزایش 40 درصدی نسبت به سال گذشته، مبلغی معادل 2میلیون و500 هزار تومان تعیین شده است. 

همچنین گفته شده که کارکنان و بازنشستگان متأهل، 700 هزار تومان بیشتر دریافت می‌کنند و به‌ازای هر فرزند، 300هزار تومان به عیدی آن‌ها افزوده می‌شود. مثلاً اگر یک کارمند یا بازنشسته دولت که متأهل و صاحب یک فرزند باشد، مبلغ عیدی که دریافت می‌کند، معادل 3 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود. 

پیش از این هم، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس‌جمهوری، اعلام رده بود که عیدی کارمندان دولت، حداکثر تا 22 بهمن واریز خواهد شد. او هممچنین توضیح داد که در خصوص عیدی کارگران، طبق قانون باید مبلغ‌ تعیین‌شده به‌عنوان عیدی از 2 برابر حداقل حقوق قانون کار کمتر نباشد و حداکثر عیدی هم می‌تواند تا سه برابر حقوق ماهانه کارگر پرداخت شود. 

لازم به توضیح است که عیدی مشمولان قانون کار با مشمولان دسـتگاه‌های دولتی متفاوت است. عیدی کارکنان دولت در پایان هرسال توسط دولت تعیین می‌شود. ولی عیدی کارگران مشمول قانون کار براساس فرمول مندرج در قانون مذکور مشخص می‌شود. براساس این، فرمول عیدی کارگران دوبرابر آخرین حقوق آن‌هاست، مشروط بر اینکه از سه برابر حداقل حقوق سال مربوطه بیشتر نباشد. 

به‌طورکلی، قوانین و ضوابط مربوط به نحوه پرداخت و محاسبه میزان عیدی کارمندان دولت، در سال 1374 و توسط ماده واحده قانونی “نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت” در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و عیدی کارمندان دولت، با هر نوع مدرک تحصیلی و رده خدمتی، طبق ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، معادل۵۰۰۰ امتیاز است. البته دولت این اختیار را داردکه عیدی کارکنان دولت را بیشتر از مبلغ تعیین شده  درقانون مدیریت خدمات کشوری قرار دهد. 

اگر کارمند یا کارگر هستید و می‌خواهید با توجه به سابقه کار و ردیف شغلی، میزان عیدی و پاداش آخر سال خود را محاسبه کنید، در سایت ازکی به‌طور کامل توضیح داده شده که سنوات و عیدی به چه کسانی تعلق می‌گیرد و چطور محاسبه می‌شود. 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا