خبر روز

خبر جدید: حقوق کارمندان زیر ۲۰ میلیون تومان در سال آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد!

تازه‌ترین خبرها مربوط به حقوق‌ کارگران، حکایت از احتمال افزایش 40درصدی دستمزد کارگران متناسب با افزایش نرخ تورم دارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضمن تشریح آخرین مصوبات این کمیسیون اعلام کرده: «مجلس و دولت توافق کردند، حقوق سال آینده کارمندانی که زیر ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشد.»

پیش از این، در لایحه اولیه دولت پیشنهاد شده بود که برای سال ۱۴۰۳ حقوق کارکنان دولتی به طور متوسط حدود ۱۸ درصد افزایش یابد. مدتی بعد در کمیسیون تلفیق بودجه افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق کارمندان تصویب شد. اما در آخرین تغییرات و مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، برای کارکنانی که در سال جاری بین ۸ الی ۲۰ میلیون تومان دریافتی دارند؛ عملا افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی حقوق حداقل بگیران در جامعه کارمندی در دستگاه های اجرایی دولتی در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق که منجر به افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی حقوق حداقل بگیران دولتی خواهد شد، به نظر می‌رسد زمینه برای افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم فراهم شده است.

آن‌طور که گفته شده، بر اساس ماده ۱۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه کشور، دولت موظف است حقوق کارکنان و بازنشستگان را متناسب با تورم افزایش دهد. در مورد کارگران نیز ماده ۳۱ قانون کار تصریح می کندکه حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورم اعلام‌‍شده از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود و بالأخره بر اساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی را در فاصله زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت‌وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

همواره در ماه‌های پایانی سال، یکی از دغدغه‌های کارمندان دولتی و کارگران، مربوط به دریافت عیدی، سنوات و افزایش حقوق در سال آینده است. به‌گفته بسیاری از کارشناسان در تعیین میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال آینده باید دو مؤلفه عدالت‌محوری و تطابق با تورم رعایت شود. اگر می‌خواهید از محاسبه میزان دستمزد و عیدی خود در پایان سال آگاه شوید، می‌توانید در ازکی، گزارش مربوط به مبلغ عیدی کارگران: قوانین، تغییرات و نحوه محاسبه را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا