خبر روز

آتش‌سوزی بیمارستان گاندی: تراژدی در قلب تهران

پنج‌شنبه، پنجم بهمن 1402، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وقوع حریق در بیمارستان گاندی تهران خبر داد. این حریق، با حضور آتش‌نشانان اطفا شد و به‌گفته حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نمای کامپوزیتی ساختمان بیمارستان گاندی آتش‌سوزی بزرگ جلوه می‌کرد.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی هم پس از مهار آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی اعلام کرد که تاکنون 5 مرتبه هشدار ناایمن‌بودن به بیمارستان گاندی داده شده و آخرین اخطار، مربوط به آبان‌ماه سال جاری بود که در جلسه کمیته ایمنی منطقه، مسئولان بیمارستان قول رفع ایرادات را داده بودند.

هرچند که این حادثه تلفات جانی به‌دنبال نداشت، اما دوباره زنگ هشدار ایمن‌سازی ساختمان‌ها، به‌خصوص مراکز عمومی را به صدا درآورد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم بارها درمورد مشکلات و مخاطرات نمای غیراستاندارد و نامأنوس ساختمان‌های بزرگ، ازجمله نمای شیشه‌ای و کامپوزیت ساختمان بانک‌ها و برخی از ساختمان‌های دولتی هشدار و اخطار داده بود اما متأسفانه هنوز این شیوه از ساخت‌وساز نما در برخی ساختمان‌های عمومی تهران دیده می‌شود.

پس از حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با همکاری‌های انجام‌شده با دستگاه قضایی، ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده و حدود 75 مورد در فهرست ساختمان‌های پرخطر قرار دارند که در میان آن‌ها، ساختمان ناایمن پایتخت، متاسفانه بیمارستان و اماکن دولتی وجود دارند و لازم به ذکر است که ۵۰ درصد از ساختمان‌های دولتی که در تهران وجود دارند تاییدیه سازمان آتش‌نشانی را ندارند. تا این لحظه ۴۶هزار ساختمان را پایش کردیم و در چهار دسته بسیار پرخطر، پرخطر، میان خطر، کم خطر گروه‌بندی شدند.

با این شرایط و افزایش بناهای فرسوده و ساختمان‌های ناایمن در شهر، ضرورت دارد مسئولان و نهادهای نظارتی، بازرسی‌های دقیقی داشته باشند و اقدام‌های قاطع برای ایمن‌سازی و رفع نواقص ساختمان‌ها را در دستورکار قرار دهند. از طرفی، مالکان ساختمان‌ها هم باید به اخطارها و هشدارهای صادرشده از طرف آتش‌نشانی و نهادهای مربوطه توجه کنند تا دیگر شاهد تکرار این اتفاق‌های ناخوشایند نباشیم. اما با تمام این پیشگیری‌ها، ممکن است حوادثی مانند آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، در ساختمان‌های دیگر تکرار شود، بنابراین، لازم است مالکان علاوه بر ایمن‌سازی برای بیمه ساختمان‌هایشان هم اقدام کنند. ازکی شرایطی فراهم کرده که مالکان ساختمان‌ها، می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز، برای بررسی، مقایسه و خرید بیمه آتش‌سوزی اداری و تجاری، به سایت مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

منبع: ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا