خبر روز

سهمیه‌های بنزین سوخت! چه تصمیماتی در انتظارمان است؟

سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش می‌یابد.

آن‌طور که وزارت نفت اعلام کرده، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر با هدف مقابله با قاچاق کاهش یافته و این موضوع ارتباطی با سهمیه ۶۰ لیتر ماهانه ندارد.

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، دلیل کاهش سهمیه بنزین 3000 تومانی از 150 لیتر به 100 لیتر را نیز جلوگیری از مصرف بی‌رویه دانسته و در این‌باره توضیح می‌دهد که 65 درصد مصرف بنزین 3000 تومانی از کارت‌های شخصی بوده و 35 درصد به کارت‌های آزاد در اختیار جایگاه‌داران مربوط است. به‌گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، در 65 درصدی که به کارت‌های شخصی اختصاص دارد هم غالب مردم مصرفشان کمتر از 150 لیتر است. او با بیان استدلال گفته که کاهش سهمیه بنزین 3000 تومانی باعث می‌شود تا افراد پرمصرف بهتر کنترل شوند.

همچنین گفته شده که امکان ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت در زمان کرونا، ۶ ماه یعنی ۳۶۰ لیتر بود که در آن زمان با توجه به کاهش مسافرت‌ها و عدم نگرانی برای ذخیره سهمیه سوخت، این زمان به ۹ ماه افزایش پیدا کرده بود، اما اکنون ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش‌ازاین، ۹ ماه و به‌‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافته است. در واقع درحال‌حاضر امکان ذخیره سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی به این میزان سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی داشته باشد، سهمیه جدید به این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد.

به‌گفته کارشناسان انرژی، قیمت پایین بنزین و تفاوت این قیمت آن با کشورهای منطقه مهم‌ترین امری است که قاچاق را به‌لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر می‌کند. قیمت پایین همچنین باعث می‌شود تا مصرف بی‌رویه را نیز شاهد باشیم و مصرف بالای بنزین، اصلاح فرایند سوخت را موضوعی اجتناب‌ناپذیر کرده است. بنابراین، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در چند روز اخیر، تغییراتی در دستورکار خود داده است. همچنین اینکه با افزایش مصرف سوخت، دستورات بر اساس ساده‌ترین گزینه یعنی افزایش قیمت نبوده، نکته مثبتی است اما همچنان نقاط‌ضعفی در این تصمیم وجود دارد که باید به‌ آن‌ها توجه کرده و چاره‌اندیشی داشت.

منبع:‌ همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا