خبر روز

آیا در لیست خاکستری بیمه هستید؟ فقط ۳۰ روز وقت دارید!

علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی گفت: خودروها و موتورسیکلت‌های بدون بیمه شخص ثالث، در لیست خاکستری قرار می‌گیرند.

براساس آمار بیمه مرکزی، درحال‌حاضر 38میلیون وسیله نقلیه، اعم از خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که فقط 25میلیون بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث دارند. این آمار نشان می‌دهد که حدود بین ۲۷ تا ۳۱ درصد خودروها فاقد بیمه‌نامه هستند که فراجا باید از تردد آنها جلوگیری کند. در قانون آمده که هر نوع جابه‌جایی خودرو بدون بیمه ممنوع است و حتی نمی‌تواند از پارکینگ منزل خارج شود.

با توجه به آمار خسارات مالی و جانی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور، بیمه مرکزی مهلتی تعیین کرده که در طی آن، اگر مالکان هر وسیله نقلیه‌ای بیمه‌نامه شخص ثالث تهیه نکنند، اول در لیست خاکستری قرار می‌گیرند و چنانچه همچنان نسبت به خرید این بیمه اقدام نکنند، کارت سوخت آن‌ها باطل می‌شود. در واقع این مهلت قرارگیری در لیست خاکستری، شرایطی است که بیمه مرکزی برای ترغیب و تشویق مالکان خودرو و موتور به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث اجرایی کرده است.

در توضیح لیست خاکستری گفته شده چنان‌چه دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه نامه خود در یک ماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و به هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام «خطا بیمه» را دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوختشان است. صاحبان خودروهای فاقد بیمه به‌منظور فعال‌شدن مجدد کارت هوشمند سوخت خود لازم است بیمه‌نامه شخص ثالث خود را تمدید و سپس به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ سراسر کشور مراجعه و آن را ثبت کنند.

بر اساس آمار منتشرشده، سالانه بیش از 15هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد و همین موضوع، باعث شده که خدمات مربوط به بیمه خودرو و موتورسیکلت، بسیار پرتقاضا باشد.

از سال 1374 هم، بیمه شخص ثالث در دسته بیمه‌های اجباری قرار گرفت و وبراساس قانون، تمامی رانندگان پس از خریداری وسیله نقلیه، مانند موتور، تاکسی، بارکش و سواری، موظف به خرید بیمه شخص ثالث هستند. در واقع این نوع بیمه، جزو مسئولیت‌های مالکان وسایل نقلیه در قبال شخص ثالث است و نداشتن آن، مشمول جریمه خواهد شد.

به‌‌گفته استادهاشمی، اجرای طرح لیست خاکستری برای وسایل نقلیه بدون بیمه شخص ثالث، درحال‌حاضر برای خودروهای گازوئیل‌سوز اجرا می‌شود و به‌تدریج سایر خودروها و موتورسیکلت‌ها هم در لیست خاکستری قرار می‌گیرند.

منبع: فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا