خبر روز

شوک به دارندگان موتورسیکلت: حذف ناگهانی بیمه‌های کوتاه‌مدت

ارائه بیمه نامه کمتر از یک سال برای موتورسیکلت‌های صفر ممنوع شد.
علی استادهاشمی، رئیس‌کل بیمه مرکزی، از تردد 90 درصد موتورسیکلت‌ها و 34 درصد خودروهای کشور بدون بیمه شخص ثالث خبر داد. او اعلام کرد که با توجه به این آمار، از این به‌بعد، ارائه بیمه‌نامه کمتر از یک سال برای موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر ممنوع شده است.
به‌گفته رئیس‌کل بیمه مرکزی، تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور موظفند بر اساس قانون، برای شماره‌گذاری پلاک انتظامی توسط پلیس، موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر را بیمه کنند. برای انجام این مرحله، آن‌ها بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده را به‌صورت کوتاه‌مدت خریداری می‌کنند و لذا عملا بسیاری از این بیمه‌نامه‌ها درحال‌حاضر منقضی شده و فاقد اعتبار است.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، خسارت‌های مالی و جانی را که راننده مقصر موتورسیکلت به شخص زیان‌دیده یا وسیله نقلیه او وارد کرده است، تا سقف تعهدات بیمه برعهده می‌گیرد. از دیگر امکانات این بیمه، این است که خسارت‌های جانی واردشده به راننده موتورسیکلت، شامل هزینه‌های درمان، نقص عضو و فوت او را هم تحت پوشش قرار می‌دهد.

بر اساس آمار مسئولان راهور فراجا و وزارت صمت، درحال‌حاضر، نزدیک به 12 میلیون‌و500هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که تعداد بیمه‌نامه‌های معتبر شخص ثالث، حدود یک‌میلیون‌و300هزار مورد است. این آمار نشان می‌دهد که حدود 11میلیون‌و200هزار دستگاه موتورسیکلت، یعنی نزدیک به 90 درصد موتورسیکلت‌ها در کشور، بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث رانندگی ندارند. این در حالی است که آمار مرگ موتورسواران در سال 1402، سیر صعودی داشته است. مطابق آمارهای ارائه‌شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، در سه‌ماهه نخست سال 1402، به‌طور تقریبی 62 درصد از آسیب‌دیدگان رانندگی کل کشور، از دسته موتورسیکلت‌سواران هستند؛ آماری که ضرورت بیمه حوادث و شخص ثالث را برای موتورسواران، برای موتورسواران بیش‌ازپیش مشخص می‌کند. بنابراین، برای اجبار رانندگان موتورسیکلت به خرید بیمه شخص ثالث، بیمه مرکزی ارائه بیمه نامه کمتر از یک سال برای موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر ممنوع اعلام کرده است تا سایر دارندگان موتورسیکلت بدون بیمه شخص ثالث، برای خرید آن اقدام کنند.

امروزه، ارائه بیمه‌ شخص ثالث موتورسیکلت، توسط کارگزاری‌های متعددی انجام می‌شود و گاهی انتخاب بیمه با قیمت و شرایط مناسب برای خریداران سخت به نظر می‌رسد؛ خبر خوب برای موتورسیکلت‌سواران این است که ازکی، امکانی را برای استعلام و مقایسه قیمت انواع بیمه برای هر نوع و مدل موتورسیکلت فراهم کرده است. فقط کافی است با واردکردن شماره پلاک و کدملی مالک در صفحه استعلام این سایت، از قیمت انواع بیمه اطلاع پیدا کنید. حتی بدون پلاک هم می‌توانید با وارد کردن اطلاعاتی مثل مدل موتورسیکلت و سال ساخت، قیمت بیمه موتور سیکلت 125 یا هر موتور دیگری را بگیرید.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا