خبر روز

سن بازنشستگی بالا رفت: آیا همیشه باید کار کنیم؟

صبح یکشنبه 24 دی، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در یک نشست خبری اعلام کرد که افزایش سن بازنشستگی خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد و بر این اساس، افزایش سن بازنشستگی تأیید شد.

به‌گفته سخنگوی شورای نگهبان، “در مواردی شورای نگهبان با اصل لایحه مشکلی نداشت اما نسبت به اجرا، قیودی باید ذکر می‌شد لذا با تأکید بر پذیرش اصل بسیاری از احکام، نسبت به برخی اجزا ابهاماتی مطرح شد.”

بر این اساس بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند، به‌ازای هر سال تا زمان بازنشستگی ۲ ماه به سنوات اشتغال آن‌ها اضافه می‌شود، این افزایش برای افرادی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال به‌ازای هر سال سه ماه، برای افرادی با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت به‌ازای هر سال چهار ماه و برای بیمه‌پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به‌ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه خواهد بود.

آن‌طور که در این مصوبه گفته شده، به سنوات اشتغال بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند عددی اضافه نخواهد شد. همچنین بصره این مصوبه اگر فرد شاغلی در حال حاضر با سابقه 5ساله، سی‌وپنج سال سن داشته باشد، و بر اساس این مصوبه سن بازنشستگی‌اش از 60سالگی به حدود 70 سالگی برسد، فقط تا 62 سالگی خدمت خواهند کرد. در واقع اجرای این مصوبه مشروط بر این است که سن بیمه‌شده در زمان بازنشستگی برای مردان از 62 سال و برای زنان از 55 سال بیشتر نباشد.

محمد صادق غلامی، سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی هم از احتمال اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۳، در صورت نهایی‌شدن موضوع در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

این مصوبه در حالی در آستانه اجرایی‌شدن قرار دارد که نائب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، پیش از این با اشاره به ایرادات فقهی به قانون گفته بود: «از ابتدا فرد قراردادی را امضا کرده که طبق آن شرکت بیمه متعهد شده در ازای پرداخت ۳۰ساله حق بیمه فرد بیمه‌پرداز خدمات ارائه دهد و پس از ۳۰ سال حقوق بازنشستگی بپردازد ولی یک‌باره این قانون را تغییر می‌دهند و اصلاً رضایت فرد بیمه‌پرداز را هم جویا نمی‌شوند و قطعاً بدون رضایت فرد بیمه‌پرداز تغییر قانون غیرشرعی است.»

منبع: تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا