خبر روز

تغییرات شوکه‌کننده در بیمه شخص ثالث: چرا دیگر همه چیز مثل قبل نیست؟!

از این پس، قیمت بیمه شخص ثالث، بر اساس رفتار رانندگان محاسبه می‌شود. به این صورت که رانندگان، مطابق شاخص‌های ارائه‌شده، به رانندگان پرخطر و کم‌خطر تقسیم می‌شوند و هنگام صدور بیمه‌نامه، میزان پرخطربودن در محاسبه قیمت مبلغ تأثیرگذار است؛ اگر پرخطر باشند، قیمت بیمه شخص ثالث برای آن‌ها گران‌تر خواهد بود و درصورت کم‌خطربودن، برای آن‌ها تخفیفاتی ارائه می‌شود.

به‌گفته مسئولان بیمه مرکزی، سامانه بیمه شخص ثالث راننده‌محور آماده بهره‌برداری است؛ اما باید داده‌هایی از قبیل نمره منفی، گواهینامه و غیره ازپلیس راهور دریافت شود. بر مبنای تبصره یک ماده 18 قانون بیمه اجباری شخص ثالث که در بیمه مرکزی از آن به‌عنوان «راننده‌محوری» یاد می‌شود، بیمه مرکزی موظف است با همکاری نیروی انتطامی جمهوری اسلامی ایران، شرایطی ایجاد کند که تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم، امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بر اساس ویژگی‌های راننده فراهم شود.

به‌گفته مجید مشعلچی، قائم‌مقام بیمه مرکزی، برای تحقق این بند قانونی، باید در چند سامانه چرخش اطلاعات ایجاد شود. یک بخش داده‌ها به مرکز داده بیمه مرکزی در خصوص اصالت بیمه‌نامه با راننده و غیره مربوط می‌شود؛ یک بخش به داده‌های قوه‌ قضائیه و بخش دیگر هم به اطلاعاتی که در مرکز داده فراجا (مانند امتیازان منفی رانندگان) گردآوری شده است.  این چرخش اطلاعات، اخیراً از طریق کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک پیگیری شده و زیرساخت‌ها هم آماده است و به‌شکل آزمایشی و البته بدون شاخص‌های فراجا، در 2 شرکت بیمه‌ای هم اجرا شده است.

علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی هم درمورد زمان اجرایی‌شدن بیمه شخص ثالث راننده‌محور، اعلام کرده که: اقدامات فنی آن در بیمه مرکزی انجام شده و باید داده‌ها از طرف پلیس راهور، به دست ما برسد تا بتوانیم آن را تست کرده و به جریان بیندازیم.

در ابتدای انتشار خبر این طرح، با توجه به اینکه گفته شده بود بیمه شخص ثالث به رانندگان تعلق می‌گیرد و نه خودرو، نگرانی‌هایی از طرف صاحبان خودرو ایجاد شده بود. بسیاری از مردم به‌اشتباه بر این باور بودند بر اساس این طرح جدید، اعضای خانواده که از یک خودرو استفاده می‌کنند، مجبور هستند به‌شکل جداگانه، بیمه شخص ثالث خریداری کنند. اما به‌گفته یک کارشناس بیمه، راننده‌‌محورشدن به‌معنای «صدور بیمه بر اساس ویژگی‌های راننده» است؛ نه تعداد افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند. این که چند راننده از یک خودرو استفاده می‌کنند تنها یک عامل تعیین کننده‌ی حق‌بیمه است؛ در حالی که سوابق و جرائم رانندگی، ریسک راننده، جنسیت و سن، فاکتورهای دیگری است که در محاسبه‌ی حق‌بیمه تاثیر دارد. در نتیجه استفاده‌ی چند نفر از یک خودرو ممکن است مبلغ کمی را به حق‌بیمه اضافه کند.

به‌نظر می‌رسد اگر شرایط صدور بیمه شخص ثالث بر اساس رفتار رانندگان (پرخطر و کم‌خطر) مهیا شود، دیگر رانندگان قانون‌مدار، بار تخلفات برخی رانندگان را به دوش نمی‌کشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا