خبر روز

قید سهمیه بنزین را بزنید! قانون جدید برای گرفتن کارت سوخت

صاحبان خودرو و موتور سیکلت، ازاین‌پس به‌شرط داشتن بیمه شخص ثالث می‌توانند کارت سوخت دریافت کنند.

بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت سوخت و شارژ سهمیه ماهانه، به‌شرط داشتن بیمه شخص ثالث انجام می‌شود. همچنین نصب و تعویض پلاک و ترخیص و خودرو موتور از پارکینگ و انتقال پلاک به نام دیگر هم به‌شرط داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث است. یک مقام مسئول در ستاد سوخت، سید کاظم عزیزی، اعلام کرده از این پس صدور کارت سوخت و همچنین سهمیه سوخت برای تمامی خودروها، موتورسیکلت‌ها و به ویژه برای خودروهای گازوئیلی به شرط داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر است.

سال‌به‌سال به تعداد خودروها در خیابان افزوده می‌شود و بسیاری افراد که مدام در سطح شهر تردد می‌کنند یا برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند، ترجیح می‌دهند از موتور استفاده کنند. به‌گفته علی استادهاشمی، رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران بر اساس اعلام مسئولان راهور فراجا و وزارت صمت، درحال‌حاضر 12میلیون‌و500هزار موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند. اما از این تعداد، طبق آمار سامانه سنهاب بیمه مرکزی، فقط یک‌میلیون‌و300هزار صاحب موتور سیکلت، بیمه شخص ثالث دریافت کرده‌اند، درواقع حدود 11میلیون‌و200هزار موتورسیکلت، یعنی 90درصد از آن‌ها، بدون بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث رانندگی در کشور تردد می‌کند.

این در حالی است که به‌گفته کارشناسان، بیشتر تصادفات جاده‌ای مربوط به موتورسواران است. سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، مهر ماه سال جاری اعلام کرد که ۵۰ درصد فوتی های تصادفات پایتخت موتورسوار هستند. همچنین سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا هم تابستان امسال خبر داد که سالانه حدود ۱۷هزار نفر به‌دلیل تصادفات کشته و بالای ۳۰۰ هزار نفر هم مصدوم می‌شوند که از این میزان، حدود ۳۰ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکت‌ها است.

از طرفی، با ورود به ماه رجب، اولین ماه حرام در کشور، دیه کامل یک انسان، به 1.2 میلیارد تومان تغییر می‌کند. همچنین با توجه به اینکه گفته شده ازاین‌پس کارت سوخت برای موتور و خودروهای بدون بیمه صادر نمی‌شود، و سهمیه ماهانه نیز برای رانندگانی که بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر نداشته باشند نیز واریز نخواهد شد، بنابراین لازم است در اولین فرصت نسبت به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث و برخورداری از کارت سوخت و سهمیه سوخت اقدام کنند.

موتورسواران می‌توانند به‌راحتی به سایت ازکی مراجعه کرده، و با واردکردن شماره پلاک و کدملی مالک در صفحه استعلام قیمت و خرید بیمه موتور سیکلت ازکی، قیمت بیمه شخص ثالث را برای هر نوع و مدل موتورسیکلت استعلام کنند و به‌راحتی بهترین قیمت و شرایط را برای خرید انتخاب کنند.

منبع:‌ ایسنا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا