خبر روز

گام بزرگ بیمه مرکزی برای کارت سبز خودروهای ترانزیتی: فقط با چند قدم ساده

علی استادهاشمی، رییس کل بیمه مرکزی از رفع مشکل بیمه‌نامه‌های تزانزیتی خبر داد.

رییس کل بیمه مرکزی، به‌تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرده که بیمه مرکزی در حال تلاش برای رفع تعلیق کارت سبز (بیمه‌نامه بین‌المللی) است و خودروهای ترانزیتی می‌توانند بیمه‌نامه بین‌المللی خود را در داخل کشور و با پرداخت ریالی دریافت کنند.

بیمه سبز جهانی یا همان کارت سبز خودرو، بیمه بین‌المللی خودرو است که به خودروها اجازه حمل‌و‌نقل در مناطق آزاد و کشورهای عضو این بیمه را را می‌دهد. بیمه سبز درواقع  همان بیمه شخص ثالث، اما بین‌المللی است که ایران هم در سال ۱۳۵۶ به سیستم بیمه سبز پیوسته بود.

در ماه‌های گذشته اعلام شده بود که طبق مکاتباتی که از طرف کمیسیون اقتصادی سازمان ملل با بیمه مرکزی انجام‌ شده از ابتدای سال ۲۰۲۴ عضویت ایران در سیستم بیمه سبز تعلیق خواهد شد که طبق آنچه در نامه مطرح‌ شده، موضوع تحریم‌ها و عدم امکان پرداخت حق عضویت ایران و پاسخ‌گو نبودن واحد مرتبط با این کمیسیون بین‌المللی، دلیل تعلیق ایران است.

از آنجایی که خودروها در زمان خروج از کشور حتماً باید دارای کارت سبز یا همان بیمه‌نامه بین‌المللی باشند، ضرورت داشت که این موضوع تعلیق پیگیری شود. بر اساس همین پیگیری‌ها، استادهاشمی اعلام کرد: « دلیل اصلی این موضوع به مسائل تحریمی و کندی در ارتباط‌گیری و پرداخت‌ها است اما برای اینکه فعالیت ترانزیتی ایران با این اقدام تعلیق نشود بیمه مرکزی اقدامی انجام داد تا صدور بیمه‌نامه بدون مشکل انجام شود. اکنون اشکالاتی که برای کارت سبز بود در ایران برطرف شده و به‌دنبال رفع تعلیق هستیم اما در شرایط فعلی بیمه‌نامه جایگزین را در دستورکار قرار دادیم تا مشکلی پیش نیاید. به این صورت که با کشور ثالث مذاکراتی انجام داده‌ایم و رانندگان می‌توانند به‌صورت ریالی در ایران بیمه‌نامه خود را دریافت کنند.»

به‌گفته رییس کل بیمه مرکزی اعتبار این بیمه‌نامه بین‌المللی است و در اتحادیه اروپا و هر مقصدی که مدنظر راننده باشد قابل‌استفاده خواهد بود. او در این مورد توضیح داد: «اکنون مشکلی برای صدور بیمه‌نامه‌های ترانزیتی وجود ندارد و بر اساس جلسه هفته گذشته که معاون بیمه مرکزی با سازمان کارت سبز داشت رفع تعلیق پیگیری شد و امیدواریم سریع‌تر این موضوع به نتیجه برسد.»

اگر شما هم قصد سفر به خارج از کشور را دارید، یا به‌دلیل شغلتان، مدام در خارج از مرز ایران در تردد هستید، می‌توانید در ازکی، درباره بیمه کارت سبز؛ دریافت بیمه خودرو بین‌المللی بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا