خبر روز

تغییر در قوانین بیمه بیکاری| مهلت جدید برای دریافت بیمه بیکاری اعلام شد.

حداکثر زمان دریافت بیمه بیکاری در تأمین جتماعی برای مجردها 36 ماه و برای متأهلان 50 ماه اعلام شد.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، درباره وضعیت مقرری‌بگیران بیمه بیکاری توضیح داد: «حق بیمه بیکاری به میزان (3%) مزد بیمه شده است که کلا توسط کارفرما تأمین و پرداخت می‌شود. بیمه‌شدگان بیکار در صورتی که بدون میل و اراده بیکار و آماده به کار باشند و قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته و ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند، مشمول بهره‌مندی از مزایای قانون بیمه بیکاری خواهند بود.»

آن‌طور که گفته شده، بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های تأمین‌اجتماعی است و سازمان مکلف است با دریافت حق‌ بیمه مقرر، به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند. از منظر قانون، بیمه بیکاری به تمام مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قانون کار هستند به استثنای بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری و اتباع خارجی، تعلق خواهد گرفت.

به‌گفته شکوری، در سال 1402 به طور متوسط ماهانه 155هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری در کشور استفاده کردند که نسبت به سال 1401 این آمار 10 درصد کاهش داشته است و این می‌تواند نشانه‌ای از بهبود فضای کسب و کار تلقی شود. همچنین در سال گذشته، مبلغی حدود 17هزارمیلیارد تومان به مقرری‌بگیران واجد شرایط از سوی تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، با اشاره به گذشت 33 سال از تصویب قانون بیمه بیکاری و تحولات بازار کار و ضرورت آموزش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری متناسب با نیاز بازار کار و صنعت هر منطقه، افزود: «اکنون کارفرمایان برای تأمین نیرو به دنبال کارگران ماهر می‌گردند به همین منظور تفاهمنامه سه‌جانبه برای آموزش فنی وحرفه‌ای مقرری‌بگیران بیمه بیکاری فیمابین معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین‌اجتماعی و سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور منعقد شد تا شرایط استفاده بهینه از منابع محدود صندوق بیمه بیکاری فراهم شود. با این اقدام زمینه اشتغال مجدد مقرری‌بگیران از طریق ارتقای سطح مهارتی زودتر ایجاد می‌شود.»

تمامی مراحل مربوط به اخذ درخواست بیمه بیکاری، احراز هویت، تشخیص شرایط قانونی، معرفی فرد بیکار به سازمان تأمین اجتماعی، برقراری و پرداخت حقوق بیمه بیکاری به صورت کاملاً غیر‌حضوری انجام می‌شود.

برای آنکه از جزئیات بیمه بیکاری و شرایط جدید برای ارتقای سطح مهارتی بیشتر بدانید، می‌توانید گزارش ازکی را درباره راهی برای توسعه با بیمه بیکاری: طرح جدید برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار بخوانید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا