بیمه تأمین اجتماعیبیمه تکمیلی درمان

همه چیز درباره شرایط و پوشش‌های بیمه برای هزینه تست پاپ اسمیر

سرطان دهانه رحم یکی از سرطان‌های شایع در زنان و عامل بیشتر مرگ‌های ناشی از سرطان در زنان است. خوشبختانه می‌توان خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را با انجام تست‌های غربالگری خیلی زود تشخیص داد. حتی واکسن‌هایی برای ایمن کردن بدن در مقابل عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی نیز وجود دارد که باعث درصد قابل‌توجهی از این سرطان‌ها است. مثل هر سرطان دیگری، سرطان دهانه رحم هم اگر در مراحل اولیه کشف شود، بیمار شانس بهبودی و درمان بیشتری دارد. اصلی‌ترین راه غربالگری سرطان دهانه رحم هم انجام تست پاپ اسمیر به صورت روتین است. در این میان، هزینه تست پاپ اسمیر آن هم هر چند سال یک‌بار، خیلی‌ها را از انجام این تست منصرف می‌کند. اما خبر خوب اینکه می‌توانید از بیمه برای پوشش هزینه‌های این تست استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بدانید تست پاپ اسمیر برای چه کسانی ضروری است و شرایط بیمه برای پوشش هزینه‌های آن چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساده و سریع بیمه کن و تخفیف بگیر. کد تخفیف: off

تست پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر (Pap Smear test) یک آزمایش پزشکی برای خانم‌هاست. از این آزمایش برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. در واقع این تست به پزشک کمک می‌کند تا هرگونه تغییر غیرطبیعی را در سلول‌های دهانه رحم بیمار که ممکن است در آینده باعث ایجاد سرطان شود، تشخیص بدهد. تشخیص زودهنگام سلول‌های غیرطبیعی رحم با آزمایش پاپ اسمیر از ابتلای بیمار به سرطان در آینده جلوگیری می‌کند و او شانس بیشتری هم برای درمان خواهد داشت.

در این آزمایش، سلول‌ها از دهانه رحم (انتهای پایین و باریک رحم در بالای واژن) جمع‌آوری می‌شود و معمولاً همراه با معاینه لگن انجام می‌شود. بهتر است همزمان با آزمایش پاپ‌اسمیر، آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هم برای کنترل این عفونت شایع جنسی که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، انجام شود.

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر بدهند؟

پزشکان توصیه می‌کنند تمام زنان از ۲۱ تا ۶۵ سالگی هر ۳ سال یک‌بار برای انجام تست پاپ اسمیر مراجعه کنند. اگر هم تست با آزمایش HPV همراه باشد، می‌توان هر ۵ سال یک بار برای آزمایش پاپ اسمیر مراجعه کرد. زنان بیشتر از ۶۵ سال هم اگر نتایج‌ آزمایش‌های قبلی‌شان رضایت‌بخش بوده است، ممکن است دیگر نیازی به تست پاپ اسمیر نداشته باشند.

درضمن تست پاپ اسمیر برای مجردها هم ضروری است. یعنی حتی اگر در حال حاضر از نظر جنسی فعال نیستید، واکسن HPV تزریق نکرده اید یا حتی یائسه شده‌اید، باز هم مراجعه منظم برای تست پاپ‌اسمیر نیاز است.

به‌طور کلی شرایط تست پاپ اسمیر بسته به سن مراجع متفاوت است. جدول زیر نشان می‌دهد که در هر سن و سال و وضعیت سلامت جسمی هر چند وقت بار باید تست پاپ اسمیر بدهیم:

                           سن         زمان مراجعه برای تست پاپ اسمیر
بالای ۲۱ سال هر ۳ سال یک‌بار
بین ۲۱ تا ۲۹ سال هر ۳ سال یک‌بار
بین ۳۰ تا ۶۵ سال هر ۵ سال یک‌بار
۶۵ سال به بالا ممکن است دیگر نیازی به آزمایش نداشته باشند (حتما با پزشک مشورت شود)

همچنین برای برخی شرایط خاص پزشک بدون توجه به سن بیمار، درخواست انجام آزمایش پاپ اسمیر با تکرارهای کوتاه‌مدت‌تر را می‌دهد. این شرایط عبارتند از:

  • تشخیص سرطان دهانه رحم داده شود یا آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های پیش سرطانی را نشان بدهد؛
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قبل از تولد؛
  • عفونت HIV؛
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به‌دلیل پیوند اعضا، شیمی‌درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئید؛
  • سابقه سیگار کشیدن.

شرایط تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود

آزمایش پاپ اسمیر را پزشک در مطب انجام می‌دهد. برای انجام تست پاپ اسمیر فرد روی تخت دراز می‌کشد و پزشک از داخل واژن نمونه‌برداری می‌کند و نمونه جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در صورتی که سلول سرطانی یا احتمال ابتلا به سرطان وجود داشته باشد، در نتیجه آزمایش مشخص خواهد شد.

شرایط آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه، بهتر است پیش از انجام پاپ اسمیر موارد زیر را رعایت کنید:

  • بهترین زمان آزمایش پاپ اسمیر بین روزهای ۱۲ تا ۱۸ سیکل پریود است؛
  • پاپ اسمیر در بازه ۳ ماهه اول بارداری و همچنین ۸ هفته پس از زایمان بلا مانع است.

بهترین زمان پاپ اسمیر

اگر می‌خواهید برای انجام آزمایش پاپ اسمیر برنامه‌ریزی کنید، بهتر است حداقل ۵ روز پس از پایان دوره قاعدگی از آزمایشگاه وقت بگیرید. بعد از زایمان هم باید ۱۲ هفته صبر کنید و بعد آزمایش پاپ اسمیر انجام بدهید.

اقدامات قبل از پاپ اسمیر

  • حداقل ۴۸ ساعت قبل از انجام آزمایش رابطه جنسی نداشته باشید و از تامپون و اسفنج‌های ضد بارداری استفاده نکنید.
  • حداقل ۷ روز قبل از آزمایش از داروها، ژل و کرم واژینال استفاده نکنید.
  • حداقل ۷۲ ساعت قبل از آزمایش داخل واژن را با مواد ضدعفونی کننده و آب نشویید.
  • در صورت نیاز به تکرار آزمایش حتما فاصله ۸ هفته را بین دو آزمایش رعایت کنید.

تست پاپ اسمیر درد دارد؟

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر و جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم، پزشک یا پرستار معمولا یک اسپکولوم (ابزاری برای مشاهده و کنترل دقیق‌تر دهانه رحم) را درون واژن بیمار قرار می‌دهد. سپس با یک ابزار مخصوص یا برس‌ نرم سلول‌ها را از بیرون دهانه رحم جمع‌آوری می‌کند. این کار ممکن است برای بیمار کمی ناخوشایند باشد، اما معمولا کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد تا اسپکولوم وارد شود و نمونه سلولی از دهانه رحم گرفته شود. یعنی پاپ اسمیر باعث درد طولانی‌مدت نمی‌شود و انجام آن آزار‌دهنده نیست.

البته گاهی ممکن نمونه‌برداری باعث دیدن چند قطره خون شود که جای نگرانی نیست و فقط نشان‌دهنده یک خراشیدگی موقت آن ناحیه است. سوزش و درد ناشی از انجام تست پاپ اسمیر کاملا عادی است و ظرف چند ساعت رفع خواهد شد.

آیا تست پاپ اسمیر در بارداری ضرر دارد؟

در حین بارداری هم می‌توان حداقل تا ۲۴ هفتگی سن حاملگی تست پاپ اسمیر را انجام داد. این تست برای جنین و مادر هیچ خطری ندارد و نیازی نیست تا نگران افزایش خطر سقط جنین یا زایمان زودرس به‌دلیل پاپ اسمیر باشید. البته معمولا یک ماده التهابی در پاپ اسمیر زنان باردار مشاهده می‌شود که طبیعی است.

 پاپ اسمیر بعد از زایمان

پزشکان می‌گویند که بهتر است دست‌کم تا ۱۲ هفته بعد از زایمان تست پاپ اسمیر از بیمار گرفته نشود. چون بعد از زایمان دهانه رحم دچار یک التهاب طبیعی ناشی از زایمان است که ممکن است باعث تفسیر اشتباه جواب آزمایش شود.

پاپ اسمیر در زمان پریودی

برای آزمایش پاپ‌اسمیر بهتر است چند روزی از آخرین قاعدگی شما گذشته باشد؛ یعنی سعی کنید در دوران قاعدگی آزمایش پاپ اسمیر انجام ندهید. مگر اینکه مورد آزمایش اورژانسی باشد. البته تست پاپ اسمیر در زمان پریود هم انجام می‌شود. منتهی اگر شدت خونریزی زیاد باشد، ممکن است نمونه‌برداری به‌درستی انجام نشود و نیاز به تست دوم باشد. درضمن مصرف هرگونه ژل جلوگیری از بارداری، کرم و فوم واژینال را قبل از مراجعه برای آزمایش قطع کنید.

تست پاپ اسمیر در منزل

اگر به هردلیلی خارج شدن از منزل و دسترسی به مراکز تخصصی بیماری‌های زنان برایتان مشکل است، می‌توانید درخواست انجام تست پاپ اسمیر در منزل بدهید. بسیاری از مراکز و آزمایشگاه‌های به مراجعان خود این امکان را می‌دهند تا به‌صورت اینترنتی برای استفاده از خدمات پزشک زنان در منزل و انجام تست پاپ اسمیر درخواست بدهند. خیالتان هم راحت باشد؛ این خدمات سیار تست پاپ اسمیر کاملا مطمئن و توسط متخصصان مامایی مجرب انجام می‌شوند.

در صورت داشتن چه علائمی باید حتما برای این تست مراجعه کرد؟

انجام تست پاپ اسمیر به‌صورت روتین و چند ساله برای خانم‌ها ضروری است. منتهی در صورت داشتن علائم زیر باید هرچه زودتر برای انجام آزمایش پاپ اسمیر مراجعه کرد:

  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • خونریزی یا لکه‌بینی خارج از دوره‌های عادی قاعدگی
  • درد یا خونریزی در واژن در حین یا بعد از رابطه جنسی

روش های مختلف انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟

روش‌های مختلف انجام آزمایش پاپ (Pap Test) عبارتند از:

  • آزمایش پاپ اسمیر (اسمیر مستقیم):

در این روش پزشک با استفاده از برس مخصوص مقداری از سلول‌های دهانه رحم و مجاری واژن را جمع‌آوری و روی لام (اسلایدر) شیشه‌ای پخش می‌کند. سپس برای بررسی‌های میکروسکوپی به پاتولوژی می‌فرستد. این روش سنتی است و محدودیتی‌هایی دارد.  یعنی احتمال جواب منفی کاذب با این روش وجود دارد.

  • آزمایش پاپ تین پرپ (Thin Prep, Liquid pap test)

روش جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم در پاپ تین پرپ درست مثل روش قبلی است. منتها این‌بار سلول‌های جمع‌آوری شده، به‌جای پخش شدن بر روی لام، به‌ طور کامل به یک محلول نگهدارنده منتقل شده و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. سپس در آزمایشگاه با استفاده از دستگاه مخصوص و اتوماتیک، خون و موکوس و … نمونه‌ها جدا شده و سلول‌ها به‌صورت اسمیرهای تک‌لایه (یک لایه یکنواخت) روی لام پخش می‌شود.

بنابراین این روش دقت و حساسیت بیشتری نسبت به اسمیر مستقیم دارد. به‌همین دلیل نمونه‌های جمع‌آوری‌شده با این روش برای تشخیص HPV و سایر عفونت‌های مقاربتی هم استفاده می‌شود.

روش های مختلف انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟

 جواب تست پاپ اسمیر چقدر طول می کشد؟

آماده شدن جواب تست پاپ اسمیر به شلوغی آزمایشگاه و همین‌طور میزان و نوع تجهیراتی که استفاده می‌کند بستگی دارد. معمولا بیشتر آزمایشگاه‌ها از یک هقته تا ۱۴ روز جواب تست را اعلام می‌کنند.

نتایج آزمایش هم می‌تواند «طبیعی»، «غیرطبیعی» یا «بدون نتیجه قطعی» باشد. البته نتیجه غیرطبیعی لزوما به معنی وجود مشکل و سلول‌های سرطانی در رحم نیست.  گاهی وقت‌ها التهاب و عفونت قارچی یا آلودگی با HPV می‌تواند روی نتیجه اثر بگذارد.

هزینه تست پاپ اسمیر در سال ۱۴۰۱

هزینه تسـت پاپ اسمیر باتوجه‌به اینکه کدام دکتر و کدام کلینیک یا آزمایشگاه انجام می‌دهد، متفاوت است؛ مثلا انجام تست در مراکز خصوصی و توسط متخصص زنان بیشتر از کلینیک‌های دولتی است. حتی اینکه پزشک از کدام روش و با چه دستگاهی این تست را انجام می‌دهد، می‌تواند قیمت تست پاپ اسمیر را کم و زیاد کند. بااین‌حال به‌طورکلی تست پاپ اسمیر و دستمزد نمونه‌گيری به‌تنهایی حدود ۵۰۰ هزار تومان و تست پاپ اسمیر همراه با تست HPV نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

هزینه تست پاپ اسمیر در آزمایشگاه

عمدتا آزمایش پاپ اسمیر در مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و یا مطب پزشک متخصص انجام می‌شود. البته نمونه‌ها در نهایت در آزمایشگاه بررسی می‌شود. برای سهولت در فرآیند تست پاپ اسمیر، برخی از مراکز این آزمایش را در آزمایشگاه انجام می‌دهند. هزینه تست پاپ اسمیر در آزمایشگاه تفاوت چندانی با تست پاپ اسمیر در مطب ندارد و بیشتر به تجهیزات و روش انجام تست بستگی دارد.

هزینه تست پاپ اسمیر در مطب

انجام تست پاپ اسمیر در مطب رایج‌ترین و آسان‌ترین راه است. در این روش پزشک متخصص در یک شرایط آرام و به دور از استرس این آزمایش را انجام می‌دهد. معمولا هزینه تست پاپ اسمیر در مطب با هزینه تست پاپ اسمیر به صورت آزاد مشابه است و میزان این هزینه از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود که بخشی از این هزینه به آزمایشگاه پرداخت می‌شود و بخشی از هزینه انجام آزمایش است.

هزینه تست پاپ اسمیر در منزل

اگرچه که تست پاپ اسمیر بسیار کوتاه و به آسانی در مطب انجام می‌شود، اما ممکن است برخی از افراد دچار استرس شوند و تمایل داشته باشند تا این آزمایش در منزل انجام شود. در این شرایط مراکز متعددی وجود دارند که به صورت حضوری و با مراجعه به منزل این آزمایش را انجام می‌دهند. طبیعتا هزینه انجام تست پاپ اسمیر در منزل بیشتر از انجام این تست در مراکز درمانی خواهد بود.

هزینه آزمایش پاپ اسمیر با دفترچه تامین اجتماعی

می‌توانید هزینه آزمایش پاپ اسمیر را با دفترچه تامین اجتماعی یا سایر بیمه‌های پایه مثل خدمات درمانی و سلامت هم پرداخت کنید. منتهی باید برای انجام تست حتما به مراکز طرف قرارداد بیمه پایه خود بروید. حتی برخی مراکز درمانی مانند مراکز بهداشت ممکن است برای مراجعان، تست پاپ اسمیر را رایگان انجام بدهند.

براساس بخش‌نامه جدید وزارت بهداشت در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۱، پوشش‌ بیمه‌های پایه برای پرداخت هزینه تست پاپ اسمیر شامل موارد زیر خواهد بود:

  • تست پاپ اسمیر
  • تست HPV پاپ اسمیر

هزینه تست پاپ اسمیر با بیمه تکمیلی

تقریبا اکثر بیمه‌های تکمیلی خدمات پاراکلینیکی مثل آزمایش پاپ اسمیر را تحت پوشش قرار می‌دهند و با کسر فرانشیز هزینه را به بیمه‌شده پرداخت می‌‌کنند. در سایت ازکی می‌توانید قیمت و پوشش‌های بیمه تکمیلی شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و یک بیمه نامه تکمیلی انفرادی یا گروهی با پوشش‌ و سقف تعهدات مورد نیاز با قیمت مناسب بخرید.

پوشش‌های بیمه برای پرداخت هزینه پاپ اسمیر

بیمه‌ها آزمایش پاپ اسمیر را معمولا در قالب خدمات پاراکلینیکی و آزمایشگاهی پوشش می‌دهند. میزان و هزینه‌ای که هر بیمه بابت آزمایش پاپ اسمیر پرداخت می‌کند، متفاوت است و به نوع بیمه بستگی دارد. بااین‌حال وجه اشتراک بین اکثر بیمه‌ها این است که تست پاپ اسمیر به عنوان یک آزمایش مهم تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

۱. تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام آن مهم است؟

تست پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری است که برای تشخیص زودهنگام سلول‌های پیش‌سرطانی و سرطانی در دهانه رحم زنان استفاده می‌شود. این تست به پزشکان کمک می‌کند تا تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم را که ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شوند، شناسایی کنند. انجام منظم تست پاپ اسمیر می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم کمک کند یا آن را در مراحل اولیه تشخیص دهد، جایی که درمان معمولاً موثرتر است.

۲. چه کسانی باید تست پاپ اسمیر بدهند؟

پزشکان توصیه می‌کنند که تمام زنان بالای 21 سال تا 65 سال هر 3 تا 5 سال یک‌بار بسته به شرایط خاص خود، تست پاپ اسمیر بدهند. این شامل زنانی می‌شود که در حال حاضر جنسی فعال نیستند یا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) واکسینه شده‌اند. زنان بالای 65 سال که نتایج آزمایش قبلی آن‌ها طبیعی بوده است ممکن است دیگر نیازی به انجام این تست نداشته باشند.

۳. آیا تست پاپ اسمیر دردناک است؟

تست پاپ اسمیر معمولاً دردناک نیست، اما ممکن است برای برخی از بیماران کمی ناراحت‌کننده باشد. پزشک یا پرستار با استفاده از اسپکولوم سلول‌ها را از دهانه رحم جمع‌آوری می‌کند، که ممکن است باعث احساس فشار یا کشش موقتی شود. این فرآیند معمولاً کمتر از چند دقیقه طول می‌کشد.

۴. آیا انجام تست پاپ اسمیر در دوران بارداری ممکن است؟

بله، انجام تست پاپ اسمیر در دوران بارداری امکان‌پذیر است و معمولاً تا 24 هفتگی سن حاملگی بی‌خطر است. این تست هیچ خطری برای جنین یا مادر ایجاد نمی‌کند. با این حال، پزشکان ممکن است توصیه کنند که زنان باردار تا پس از زایمان صبر کنند، مگر اینکه دلایل خاصی برای انجام زودهنگام تست وجود داشته باشد.

۵. آیا هزینه‌های تست پاپ اسمیر تحت پوشش بیمه است؟

هزینه‌های تست پاپ اسمیر ممکن است با استفاده از بیمه پایه یا تکمیلی پوشش داده شود. برخی از مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها ممکن است مستقیماً با بیمه‌ها کار کنند، در حالی که در برخی موارد، بیماران ممکن است نیاز به پرداخت هزینه در زمان ارائه خدمت داشته باشند و سپس برای بازپرداخت به بیمه‌گر خود مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا