خدمات خودرویی

مفاصا حساب چیست؟ | جزئیات گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه

گواهی مفاصا حساب یا برگه عدم خلافی خودرو، یکی از مهم‌ترین مدارکی است که هنگام خریدوفروش و تعویض پلاک وسایل نقلیه استفاده می‌شود. این گواهی که باید تاریخ به‌روزی داشته باشد، در کنار مدارک دیگری مثل بیمه‌نامه، کارت و سند خودرو ارائه می‌شود و نشان‌ می‌دهد که تمام جریمه‌های خودروی در حال فروش، پرداخت شده است.

در این مطلب، بررسی می‌کنیم که گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی چیست و چه روش‌هایی برای دریافت آن وجود دارد.

مفاصا حساب چیست؟

معنای لغوی مفاصا حساب، «تسویه‌حساب» است. در حسابداری، زمانی که به انعقاد حساب به‌عنوان «تسویه‌حساب تا تاریخی معین» اشاره کنیم، منظورمان این است که تمام تراکنش‌ها و معاملات مالی شخص یا سازمان به‌صورت دقیق محاسبه و به آن‌ها رسیدگی شده است. این تسویه‌حساب‌ها می‌توانند در موارد مختلفی مورداستفاده قرار گیرند:

 

  • قراردادها؛
  • معاملات تجاری؛
  • بیمه؛
  • حسابداری.

 

مفاصا حساب به‌صورت سندی تهیه می‌شود که شامل تمام جزئیات بستانکاری و بدهکاری است. دریافت این سند نیز به معنای پایان حسابرسی‌های قبلی دو طرف قرارداد است. انواع مفاصا حساب، عبارت‌اند از:

 

  • مفاصا حساب بیمه؛
  • مفاصا حساب قراردادها؛
  • مفاصا حساب تجاری.

مفاصا حساب وسایل نقلیه 

مفاصا حساب، مفهوم مهمی در حوزه مالیاتی و اداری است. گواهی مفاصا حساب وسایل نقلیه و تخلفات رانندگی، شامل دو موضوع مهم می‌شود:

 

  1. تسویه عوارض شهرداری: این عوارض می‌تواند با مالیات‌ها، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارث و مسائل مالی دیگر مرتبط باشد.
  2. تسویه حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه: گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی که برای وسایل نقلیه مختلف صادر می‌شود، نشان می‌دهد که تمام تخلفات رانندگی آن وسیله تسویه شده است.

دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی چه کاربردی دارد؟ 

گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی، مدرکی مهم در حوزه رانندگی و تعویض پلاک خودرو است. این سند، برگه‌ای معتبر است که رانندگان آن را بعد از پرداخت تمامی جریمه‌های رانندگی ثبت‌شده برای وسیله نقلیه خود،دریافت خواهند کرد.

برای انجام مراحل تعویض پلاک و خریدوفروش خودرو، به گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی نیاز دارید. این سند نیز در کنار مدارک دیگر (شناسنامه، کارت ملی، بیمه شخص ثالث و گواهی معاینه فنی)، از مهم‌ترین مدارک لازم برای نقل و انتقال خودرو محسوب می‌شود.

گواهی مفاصا حساب نشان می‌دهد که شما جریمه تخلفات رانندگی خود را پرداخت کرده‌اید و اکنون، واجدشرایط تعویض پلاک و تغییر مالکیت خودرو هستید. توجه کنید که لازم است قبل از ارائهٔ این گواهی به سازمان‌های دولتی، مطمئن شوید که تاریخ معتبر در آن درج شده باشد.

روش‌های گوناگون و مراحل دریافت گواهی مفاصا حساب عوارض خودرو

روش‌های مختلفی برای دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وجود دارد:

روش اول؛ سایت راهور

  1. به سایت راهور مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید.
  2. جرائم و تخلفات رانندگی خود را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنید.
  3. برگه مفاصا حساب را دریافت کنید.

 

دقت کنید که با توجه به اطلاعات ارائه‌شده توسط برخی از سایت‌های خبرگزاری، در برخی موارد روند تسویه و پرداخت خلافی خودرو با تأخیر انجام می‌شود؛ بنابراین درصورتی که می‌خواهید گواهی خود را به‌سرعت دریافت کنید، بهتر است که سراغ سایر روش‌ها بروید.

روش دوم؛ پیامک

شماره VIN که روی کارت وسیله نقلیه‌تان ثبت شده است را به سامانه زیر پیامک کنید:

۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

روش سوم؛ تلفن

با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید و خلافی‌های خود را پرداخت کنید:

 

  • ازطریق تلفن بانک ملی: ۰۹۶۲۲
  • ازطریق تلفن ثابت: ۸۸۲۸۸۸۸۸ 

روش چهارم؛ سامانه‌های آنلاین

با استفاده از سامانه‌هایی مانند سامانه خلافی، می‌توانید تمام مراحل دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی را به‌سرعت پیش ببرید و استعلام کنید. همچنین، می‌توانید از تمام جزئیات مرتبط با جریمه‌ها مطلع شوید و سوابق پس از پرداخت را نیز مشاهده کنید. برای دریافت گواهی از سامانه خلافی، کافی است که مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  1. وارد سایت شوید؛

  2. گزینه خدمات ما را انتخاب کنید؛
  3. روی قسمت «خدمت خلافی هوشمند خودرو» کلیک کنید؛
  4. گزینه سبز «استعلام خلافی خودرو» را انتخاب کنید؛
  5. پلاک وسیله نقلیه خود را وارد کنید؛
  6. مبلغ تعیین‌شده را بپردازید؛
  7. روش استعلام را انتخاب کنید؛
  8. مبالغ باقی‌مانده را پرداخت کنید؛
  9. گواهی خود را دریافت کنید.

روش پنجم؛ پلیس +۱۰

مراجعه حضوری به دفتر پلیس +۱۰، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های دریافت گواهی خلافی خودرو است. برای انجام این کار، کافی است که مدارک شناسایی و خودروی خود را به نزدیک‌ترین دفتر پلیس ببرید و جریمه‌های تعیین‌شده را پرداخت کنید. پس از تسویه‌حساب، گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی شما صادر می‌شود.

جمع‌بندی

به‌طور خلاصه، گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی مدرکی مهم در زمینهٔ خریدوفروش وسایل نقلیه و تعویض پلاک آن‌ها است. برگه عدم خلافی خودرو نشان‌دهنده این است که راننده تمامی جریمه‌های رانندگی خود را پرداخت کرده است و می‌تواند پلاک آن را عوض کند. این سند باید شامل تاریخی معتبر باشد تا سازمان‌های دولتی آن را برای تغییر مالکیت خودرو بپذیرند.

سوالات متداول

۱. دریافت گواهی مفاصا حساب چقدر طول می‌کشد؟

معمولا فرایند تسویه جریمه‌های رانندگی و صفرکردن پیشینه تخلفات خودرو از سایت راهور، ۱۰ روز کاری طول می‌کشد. پس از طی این مدت، می‌توانید گواهی عدم خلافی خود را دریافت کنید.

۲. هنگام ارائه گواهی مفاصا حساب برای خریدوفروش خودرو باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

مهم‌ترین نکته، به‌روزبودن بخش «تاریخ مقرر» در گواهی است.

۳. گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی با برگه عدم خلافی خودرو چه تفاوتی دارد؟

گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی همان برگه عدم خلافی خودرو است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا