بیمه بدنه

روش‌های استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن

در یک حادثه رانندگی، همیشه شما مقصر نیستید. در این شرایط سوال مهمی مطرح است، اینکه خسارت وارده به بدنه خودرو را چه کسی پرداخت می‌کند؟ اگر خسارت وارده بیشتر از سقف تعهدات بیمه‌نامه مقصر باشد، چطور هزینه‌ها را جبران کنید؟ استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن یکی از راه‌حل‌های هوشمندانه برای جبران خسارت‌های وارده به خودرو در صورت بالا بودن میزان خسارت است. باتوجه‌به اینکه موضوع پرداخت غرامت متناسب با آسیب وارده مهم است، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی شرایط استفاده از بیمه بدنه راننده غیرمقصر پرداخته و راه‌حلی قانونی ارائه می‌کنیم که بتوانید به میزان خسارت وارده، غرامت دریافت کنید.

آیا استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن امکان دارد؟

در یک حادثه رانندگی، خودروها توسط کارشناس راهنمایی و رانندگی بررسی شده و سپس مقصر حادثه مشخص خواهد شد. پس از تعیین مقصر، این کارشناس بیمه است که می‌تواند میزان خسارت وارده را تعیین کند. در صورتی‌که ماشین آسیب‌دیده، متعارف باشد، مقصر حادثه ملزم به پرداخت خسارت از بیمه‌نامه شحص ثالث خود تا سقف تعهدات خواهد بود. بنابراین خرید بیمه می‌تواند یکی از اقدامات هوشمندانه شما برای جبران خسارت‌ها در حوادث رانندگی باشد.

طبق قوانین بیمه‌ بدنه خودرو، اگر بیمه‌گذار در حادثه رانندگی مقصر تشخیص داده نشود، می‌تواند از بیمه شخص ثالث مقصر در حادثه برای جبران خسارت‌های وارده به خودروی خود استفاده کند. چون بیمه‌ شخص ثالث، کلیه خسارت‌های جانی و مالی وارده به فرد ثالث در حادثه را جبران خواهد کرد. اما در برخی موارد، سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر به‌اندازه‌ای نیست که بتواند تمام خسارت‌ها را جبران کند. در این شرایط چند حالت کلی وجود دارد که به شرح زیر خواهد بود.

بیمه‌گذار بیمه‌ بدنه با پوشش‌ها و سقف تعهدات کافی دارد

زمانی‌که بیمه شخص ثالث مقصر حادثه جواب‌گوی میزان خسارت‌های وارده به بدنه خودرو نیست اما فرد زیان‌دیده بیمه‌ بدنه دارد، می‌تواند برای جبران خسارت باقی‌مانده از پوشش‌های بیمه بدنه خود استفاده کند. لازم است بدانید که در این شرایط تخفیف بیمه بدنه بیمه‌گذار صفر نخواهد شد و در نتیجه جای نگرانی نیست. اما نکته مهم اینکه شرکت بیمه‌گر در آینده این مبلغ اضافی پرداختی را با بیمه‌گذار حساب خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تخفیفات بیمه‌ بدنه و شرایط استفاده از آن می‌توانید مقاله همه‌چیز درباره تخفیف بیمه بدنه و نکات مربوط به آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه‌گذار بیمه بدنه ندارد

اگر بیمه‌گذار بیمه بدنه نداشته باشد باید برای تعیین‌تکلیف باقی مبلغ خسارت وارده به شورای حل‌اختلاف مراجعه کند.

راننده مقصر بیمه شخص ثالث ندارد

در برخی موارد، راننده مقصر در حادثه بیمه شخص ثالث خود را به‌موقع تمدید نکرده یا کلا برای خرید این بیمه اقدام نکرده است. هر چند که این کار در قوانین راهنمایی و رانندگی جرم است، اما در هر صورت به‌ روشی باید خسارت فرد زیان‌دیده جبران شود. در این شرایط که راننده مقصر نمی‌تواند خسارت‌های مالی وارده به فرد زیان‌دیده را از محل بیمه خود جبران کند، فرد زیان‌دیده امکان استفاده از پوشش‌ها و تعهدات بیمه بدنه خودروی خود را برای جبران خسارت‌ها خواهد داشت.

البته راننده مقصر به‌حال خود رها نخواهد شد. چون باید هزینه خسارت‌ها را پرداخت و از طرفی جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث معتبر را نیز پرداخت کند.

قوانین بیمه بدنه و شخص ثالث ممکن است هر سال تغییراتی داشته باشد، بنابراین برای اطلاع از حقوق خود باید با این قوانین آشنا شوید. برای کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید مقاله قوانین و تغییرات جدید بیمه بدنه خودرو در سال 1403 را در بلاگ ازکی بخوانید.

همه چیز درباره استفاده از بیمه بدنه در تصادفات غیرمقصر

شرکت‌های بیمه‌گر مطابق با پوشش‌های بیمه‌نامه و سقف تعهدات انتخابی توسط بیمه‌گذار برای پرداخت خسارت مالی وارده به شخص ثالث و راننده زیان‌‌دیده در حادثه اقدام می‌کنند. اما گاهی پوشش‌ها و سقف تعهدات بیمه شخص ثالث مقصر حادثه برای جبران خسارت برخی خودروها مانند خودروهای نامتعارف کافی نیست. در این شرایط امکان استفاده از بیمه بدنه در تصادف خودرو برای راننده غیرمقصر وجود دارد.

بنابراین بیمه‌گذار در یک حادثه رانندگی برخلاف بیمه‌ شخص ثالث راننده مقصر که خسارت‌های جانی و مالی وارده را جبران می‌کند، در صورت مقصر نبودن در حادثه رانندگی می‌تواند از پوشش‌ها و تعهدات بیمه بدنه خود نیز برای جبران خسارت وارده به خودرو استفاده کند.

در برخی موارد حادثه رانندگی چندبار در سال منجر به خسارت می‌شود. بنابراین لازم است بدانید چندبار می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد. برای کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید مقاله از بیمه بدنه چندبار می‌شود استفاده کرد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

موارد تحت پوشش بیمه بدنه و مزایای آن برای رانندگان غیرمقصر

به‌صورت‌کلی در چند حالت می‌توان به‌صورت هم‌زمان از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه استفاده کرد.

  • اگر خودروی زیان‌دیده نامتعارف باشد که در این صورت هزینه خسارت‌های وارده بسیار بیشتر از خودروی متعارف خواهد بود.
  • هزینه خسارت‌های مالی وارده به شخص ثالث بیشتر از سقف تعهدات بیمه‌نامه راننده مقصر باشد.

در شرایط فوق، راننده غیرمقصر یا زیان‌دیده در حادثه می‌تواند از پوشش‌های بیمه بدنه خود برای جبران خسارت‌های وارده به خودرو استفاده کند.

برای استفاده هم‌‌زمان از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه باید اطلاعات خود را تکمیل کنید. بنابراین می‌توانید مقاله استفاده هم‌زمان از بیمه ثالث و بیمه بدنه چگونه است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مدارک لازم برای استفاده از بیمه بدنه در تصادفات غیرمقصر

برای استفاده از بیمه بدنه در تصادفات غیرمقصر باید مدارک زیر را ارائه کنید.

  • مدارک شناسایی راننده مقصر در حادثه شامل گواهینامه، کارت ملی و شناسنامه؛
  • مدارک شناسایی خودروی راننده مقصر و راننده زیا‌ن‌دیده شامل کارت ماشین؛
  • بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر؛
  • گزارش کارشناس نیروی انتظامی؛
  • گزارش کارشناس بیمه‌؛
  • کروکی محل حادثه در صورت وجود؛
  • بیمه‌نامه بدنه راننده غیرمقصر در حادثه رانندگی؛
  • فاکتور تخمین هزینه ارائه شده توسط کارشناس بیمه؛
  • فاکتور هزینه‌های تعمیر، جابه‌جایی و خواب خودروی آسیب‌دیده.

موارد استفاده از بیمه بدنه در صورت عدم تقصیر

موارد استفاده از بیمه بدنه در صورت تصادف خودرو تنها در شرایطی ممکن است که راننده مقصر نبوده و بیمه شخص ثالث راننده مقصر نیز سقف تعهدات کافی برای جبران خسارت‌های مالی وارده نداشته باشد. البته در مواردی که خودرو نامتعارف باشد نیز خسارت به بدنه در تصادف خودرو می‌‌تواند از محل بیمه بدنه راننده زیان‌دیده نیز جبران شود.

یکی از موارد استفاده از بیمه بدنه برای جبران خسارت در صورت مقصر نبودن راننده، تصادف خودرو با ماشینی لوکس یا به‌عبارتی خودروی نامتعارف است. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله تصادف با خودروی نامتعارف، نحوه محاسبه و پرداخت خسارت را در بلاگ ازکی بخوانید.

مراحل استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن راننده

  • برای اینکه راننده غیرمقصر در حادثه بتواند از بیمه بدنه خود استفاده کند، باید کارشناس شرکت بیمه‌گر از خودروی او بازدید کرده و میزان خسارت را مشخص کند.
  • در مرحله بعد، شرکت بیمه‌گر مدارکی مانند بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر در حادثه را بررسی می‌کند تا پوشش‌ها و سقف تعهدات مشخص شود.
  • شرکت بیمه‌گر از محل بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر، خسارت‌های جانی و مالی وارده را پرداخت می‌کند.
  • در صورت کافی نبودن تعهدات بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر، راننده زیان‌دیده می‌تواند از محل بیمه بدنه خود برای جبران باقی خسارت‌های مالی استفاده کند.

استفاده از بیمه بدنه ازکی

بیمه بدنه مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست اما خرید و تمدید به‌موقع آن می‌‌تواند در شرایط اضطراری و آسیب به بدنه خودرو، مفید باشد. اگر فردی در حادثه رانندگی مقصر نباشد، برای جبران خسارت‌های جانی و مالی وارده به او باید خسارت‌ها از محل بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت شود. اما با فرض عدم تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث توسط راننده مقصر یا نامتعارف بودن خودروی فرد زیان‌دیده و هزینه بالای تعمیر آن، سقف تعهدات بیمه شخص ثالث کافی نیست. در این شرایط برای تکمیل مبلغ خسارت وارده باید از بیمه بدنه خودرو خود استفاده کنید. بنابراین بهتر است برای خرید بیمه بدنه نقدی و قسطی از ازکی اقدام کنید. همان‌طور که می‌دانید ازکی شرایط خرید قسطی بیمه بدنه را فراهم کرده تا همه بتوانند کامل‌ترین پوشش‌ها با بالاترین سقف تعهدات را خریداری کنند چون قرار نیز حق‌بیمه را یک‌جا پرداخت کنید.

سوالات متداول

  1. آیا در صورت مقصر نبودن در حادثه می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد؟ بله. راننده زیان‌دیده در حادثه رانندگی در صورت کافی نبودن سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر می‌تواند از بیمه بدنه خود استفاده کند.
  2. آیا با استفاده از بیمه بدنه راننده غیرمقصر در حادثه، تخفیفات بیمه‌‌ای او صفر می‌شود؟ خیر. اگر راننده زیان‌دیده در حادثه رانندگی برای تکمیل جبران خسارت‌های وارده به خودرو از بیمه بدنه خود استفاده کند، تخفیفات بیمه‌ای او صفر نخواهد شد.
  3. در چه شرایطی بیمه‌گذار باید از بیمه بدنه خود برای جبران خسارت‌ها استفاده کند؟ در شرایطی که بیمه‌گذار مقصر حادثه نبوده اما پوشش‌ها و سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر کافی نباشد یا خودرو نامتعارف باشد، بیمه‌گذار می‌تواند از بیمه بدنه خود استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا